Amsterdam voert eigen bijdrage jeugd-GGZ niet in, nu Zaanstad nog

12 februari 2015

Amsterdam voert eigen bijdrage jeugd-GGZ niet in, nu Zaanstad nog

Amsterdam gaat de eigen bijdrage voor dagbehandeling voor jeugd in de geestelijke gezondheidszorg niet invoeren. Die eigen bijdrage is door de regering in Den Haag bedacht en door PvdA-secretaris Van Rijn doorgedrukt, maar de gemeente Amsterdam is bang dat het tot veel problemen gaat leiden. Amsterdams SP-raadslid Erik Flentge: "Dat is goed nieuws. Dat maakt de zorg toegankelijk voor rijk én arm, en voorkomt dat mensen de zorg vanwege de kosten mijden De maatregel van de regering is een slechte en ik ben er blij mee dat we die in Amsterdam niet gaan doorvoeren."

Voor een ander onderdeel, de 24-uurszorg, bestond al een bijdrage. Op verzoek van de SP en D66 gaat de gemeente ook onderzoeken of afschaffing daarvan mogelijk is. Flentge: "Dat is belangrijk, want dan heb je helderheid voor alle cliënten in de geestelijke gezondheidszorg voor de jeugd. Ik wil weten wat de consequenties zijn als de gemeente ook deze bijdrage af gaat schaffen."

Dat kan in Zaanstad toch ook?

Patrick ZoomermeijerZaans SP-fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer: "Ik hoop erop dat vanavond tijdens de Zaanse raadsvergadering hetzelfde resultaat wordt geboekt. Het is in Amsterdam gelukt omdat de SP daar nu in het college zit. Hier in Zaanstad zit de SP helaas in de oppositie, maar samen met onder andere de PvdA en GroenLinks hebben we een motie ingediend om ook hier de eigen bijdrage te schrappen. Dat moet toch lukken met een PvdA-wethouder, zo met de voor de
PvdA weinig vertrouwenwekkende verkiezingen
in zicht. Je moet het ijzer smeden als het heet is!"