Schrap eigen bijdrage jeugd-GGZ

13 februari 2015

Schrap eigen bijdrage jeugd-GGZ

Patrick ZoomermeijerSinds 1 januari 2015 moeten ouders een eigen bijdrage betalen voor een behandeling van hun kind in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) in een instelling of pleeggezin. Deze eigen bijdrage wordt geïnd door de gemeente. De gedachte hierachter is dat ouders minder kosten hebben als hun kind buitenshuis wordt behandeld. In de zorgsector, bij de SP en vele andere fracties bestaat de vrees dat de eigen bijdrage onnodig drempelverhogend werkt, waardoor kinderen en jongeren die psychische of psychiatrische hulp nodig hebben niet tijdig kunnen worden behandeld.

Bijdrage van fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer in het raadsdebat van donderdag 11 februari 2015

Bovendien is het maar de vraag of ouders inderdaad kosten besparen als hun kind buiten het gezin wordt behandeld; denk daarbij bijvoorbeeld aan de te maken reiskosten.

Ook zijn wij kritisch op de bureaucratie die door gemeenten moet worden opgetuigd om de eigen bijdrage te innen. De ambtelijke kosten die hiermee zijn gemoeid kunnen beter in de hulpverlening zelf worden gestoken. Staatssecretaris Van Rijn heeft onder druk van de Tweede Kamer toegezegd te gaan onderzoeken of de eigen bijdrage leidt tot hulpmijding door ouders.

Veel gemeenten hebben inmiddels besloten om af te zien van de inning van een eigen bijdrage voor de jeugd-GGZ of om deze op te schorten zolang het onderzoek van Van Rijn loopt. Amsterdam is sinds eerder deze week één van die gemeenten die de eigen bijdrage heeft geschrapt. Dit heeft het college daar, waar naast de SP ook VVD en D66 in zitten gewoon geregeld. Dat moet hier toch ook kunnen?

Zó houden we de zorg toegankelijk voor arm én rijk!

Update

Uiteindelijk is de motie overgenomen met alleen de stem van de VVD-fractie tegen.

Meer lezen?