Geen cult(d)uurcluster ten koste van cultuur in Zaanstad!

17 juni 2015

Geen cult(d)uurcluster ten koste van cultuur in Zaanstad!

Het vorige college besloot dat er in Zaanstad een ‘Cultuurpaleis’ naast het NS station Zaandam moest komen. Op dat moment was er bijna geen culturele instelling die mee wilde verhuizen. Het huidige college heeft de plannen doorgezet en de diverse directies van de culturele instellingen zijn (al dan niet onder dwang) akkoord gegaan. Wat overigens niets zegt over de bereidwilligheid van de diverse personeelsleden en vrijwilligers.

Toch zeggen diverse experts op dit gebied dat Zaanstad hier niet aan moet beginnen: dat het een financieel fiasco gaat worden en dat de beoogde 30 procent meer bezoekers -nodig om het geheel rendabel te maken- nooit gaan komen.

Belangrijke reden voor de bouw van het cultuurcluster is een afspraak met de NS. Die afspraak houdt in dat er naast het NS station Zaandam een grote publiekstrekker moet komen. Nu kun je natuurlijk van alles gaan bouwen waarmee je veel publiek trekt, maar er werd besloten dat de grotere culturele instellingen zoals De Fluxus, De Fabriek en de hoofdvestiging van De Bieb uit weg moeten van hun huidige plek, om naast het station in een nieuw te bouwen “Cultuurpaleis” te herrijzen in een nieuwe, moderne jas.

Verder is het de bedoeling dat hier o.a. een poppodium komt en een kunst- en cultuureducatiecentrum.

Cultuurpaleis voor dertig miljoen: Zaanstad is de kultuurkluts kwijt!

Dit alles voor een bedrag van ongeveer dertig miljoen euro, die Zaanstad voor dit doel gaat lenen bij de bank. Hierbij komen jaarlijks nog zo’n 2,6 miljoen euro aan “huisvestingslasten.”

Teken de petitie om een referendum mogelijk te maken!

Meer lezen?