'Cultuur moet in kadernota wijken voor gebouw van 30 miljoen'

3 juni 2015

'Cultuur moet in kadernota wijken voor gebouw van 30 miljoen'

Deze kadernota gaat ook over cultuur en de plannen om daar heel veel geld aan te besteden. Maar tegelijkertijd is er veel stukgemaakt. Door de docenten te ontslaan bij Fluxus is een mooi en heel goed instituut de grond ingeboord!

Tekst die Ray Varli als betrokken burger uitsprak op 3 juni 2015 over het cultuurbeleid in de kadernota

Bij de muziekschool was altijd sprake van een doorlopende leerlijn. Door alle commotie hebben veel leerlingen iets anders gezocht terwijl veel ouders zich eerst met de onwikkeling bezig hield. Van een doorlopende leerlijn is geen sprake meer en leerlingenaantal is fiks teruggelopen. De directie is blijven zitten en heeft geen pijn in de portemonnee. Schande!

Docenten zijn ontslagen en hebben minder werk en WW is maar tijdelijk. Boven de 50 is er sowieso al geen werk meer te krijgen, zelfs niet bij IKEA.

Zaanstad wilde zorgen voor meer werkgelegenheid door IKEA de gelegenheid te geven zich hier te vestigen. Ook daar is niets van gekomen tot op heden...

Er zijn wel plannen voor een Cultuurcluster. Kosten hiervan 30 miljoen en daar komt vast nog wel iets bij. Wil je daar nog iets van terugverdienen, dan wordt cultuur voor gewone mensen helemaal onbetaalbaar, letterlijk en figuurlijk.

Wel 30 miljoen voor een paradepaardje maar geen 4 ton om een goedlopend instituut te behouden. Een instituut dat broodnodig is voor Zaanstad. Terug naar de tijd van muzieklessen in achterkamertjes, versnipperd over Zaanstad, zonder garantie voor goed onderwijs. Schande!

Ray is bestuurslid van de SP Zaanstreek en ervaren muziekdocent

Meer lezen?