SP stelt vragen over eiland Bloemendaal

27 juni 2015

SP stelt vragen over eiland Bloemendaal

Nora SwagermanIn een tweet van 22 januari 2014 meldt Afvalzorg: "Zaanstad en Afvalzorg gaan samen werken aan eiland Bloemendaal (Noord-Zaan). Intentieovereenkomst vandaag getekend". Het stukje tekst gaat vergezeld van een foto van wethouder Dennis Straat en de directeur van Afvalzorg, die beiden de intentieovereenkomst tekenen. In het verleden heeft de SP- fractie diverse malen naar de bodemverontreiniging op het eiland Bloemendaal (de voormalige vuilnisbelt van de voormalige gemeente Wormerveer) gevraagd.

Schriftelijke vragen door raadslid Nora Swagerman

In mei 2005 berichtte u de gemeenteraad van Zaanstad dat uit de resultaten van verschillende onderzoeken is gebleken dat de bovenste 0,5 meter (afdeklaag) sterk verontreinigd is met lood en zink en matig verontreinigd met koper. Het grondwater is licht tot matig verontreinigd met zware metalen en fenolen. In 1 peilbuis zijn sterke verontreinigingen met benzeen en naftaleen aangetroffen. Uit de vanaf 1995 uitgevoerde onderzoeken bleek geen acute saneringsnoodzaak aanwezig te zijn. Wel werd vanuit het bodemprogramma 2005-2009 geld gereserveerd (Wbb-gelden) om aanvullend onderzoek te doen naar de verspreidingsrisico's van het grondwater op deze locatie.

In 2008 werd de gemeenteraad van Wormerland ingelicht over plannen met waterwoningen, horeca en nieuwe natuur op het eiland. In 2009 had Afvalzorg plannen voor woningbouw en natuur op het eiland Bloemendaal. Diverse andere plannen zijn ook de revue gepasseerd. Sedert enige dagen beschikt de SP over het boekje 'Brokking, de verleiding', waarin het eiland Bloemendaal staat ingetekend met wandelpad, een strandje, wat bomen en twee gebouwen. De SP vraagt zich inmiddels af of en hoe de plannen met het eiland vorderen.

Vragen SP

• In januari 2014 werd gemeld dat u tezamen met Afvalzorg gaat werken aan het eiland Bloemendaal. Wat zijn de gezamenlijke werkzaamheden die u uit gaat voeren of reeds uitgevoerd hebt?
  • Op 22 januari 2014 tekende u een intentieovereenkomst. Wat zijn de verplichtingen die de gemeente Zaanstad en Afvalzorg met elkaar zijn overeengekomen? Kunt u ons een afschrift van deze intentieovereenkomst zenden?
  • Is de intentieovereenkomst inmiddels gevolgd door een definitieve overeenkomst? Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom is er nog geen definitieve overeenkomst? Indien er een definitieve overeenkomst is, kunt u ons dan een afschrift hiervan zenden?
  • Is er inmiddels een begin gemaakt met de sanering van de voormalige vuilnisbelt? Zo ja, welke verontreiniging is reeds opgeruimd? Zo nee, waarom is er nog geen begin gemaakt met de sanering?
  • De brug maar het eiland Bloemendaal heeft inmiddels geen brugdek meer, zodat men vanaf land niet meer op het eiland kan komen. Met een bootje kan men er echter nog wél komen en dat gebeurt ook. Kunt u ons meedelen of het betreden van het eiland nog steeds ongezond voor mensen is? Wat gaat u eraan doen om ervoor te zorgen dat het eiland ook niet meer via water betreden kan worden?
  • Kunt u ons inzicht verschaffen in de huidige plannen met het eiland als de sanering heeft plaatsgevonden? Hebben zich reeds belangstellenden gemeld in het kader van Noord-Zaan?
  • Een gedeelte van het eiland Bloemendaal is eigendom van de gemeente Wormerland. De gemeente Zaanstad wil zich volgens ZaanIJ inspannen om het gehele eiland in eigendom te krijgen. Wat beoogt u met het in eigendom krijgen van het gehele eiland? Wanneer vindt de transactie met de gemeente Wormerland plaats?