Nora Swagerman

Nora Swagerman werd in 1943 in Amsterdam geboren. Na wat omzwervingen via Groningen en Gelderland kwam zij in Zaanstad terecht. Omdat zij midden jaren 80 werkzaam was in een woonhuis voor moeilijk opvoedbare jongeren was zij economisch aan Zaanstad gebonden, vond een woning in Krommenie en voelt zij zich inmiddels een echte Krommeniese.

De ouders van Nora hadden een melkwinkel in een volksbuurt in Amsterdam-Oost.

De jaren 50 waren voor de meeste mensen geen vette jaren en de dagelijkse boodschappen moesten opgeschreven worden om aan het eind van de week, na ontvangst van het loonzakje, betaald te kunnen worden. Maar moest een van de kinderen echt een nieuwe broek, dan werd gevraagd of de betaling een weekje uitgesteld kon worden. En zelfs de broek moest vaak nog op de pof gekocht worden. Nora werd dus al vroeg geconfronteerd met het feit dat men ondanks hard werken toch niet genoeg verdiende om in de dagelijkse behoeften te kunnen voorzien. Een situatie die nu weer heel herkenbaar is. Hoge huren, werkloosheid, armoede, schuldhulpverlening enz.

Mede door deze ervaringen koos Nora een beroep in de hulpverlening, waar zij moeilijk opvoedbare jongeren, ex-drugsverslaafden en later asielzoekers ondersteunt om weer een plaatsje in de maatschappij te veroveren. In 1992 doet zij haar propedeuse geschiedenis en het werd steeds duidelijker dat er ook aan de maatschappij gesleuteld moest worden. Ieder mens verdiende een menswaardig bestaan en er moest eerlijker gedeeld worden. Vroeger had zij via het opbouwwerk al met de politiek kennis gemaakt en toen de nog jonge afdeling van de SP een bijeenkomst organiseerde was daar de gelegenheid iets te gaan doen aan het veranderen van die maatschappij. Samen met anderen heeft zij in Zaanstad een bloeiende afdeling opgezet waarvan zij jaren voorzitter is geweest. Later werd zij ook nog regio vertegenwoordiger en lid van het partij bestuur. Momenteel is zij raadslid en strijdt zij nog steeds voor een menswaardige, gelijkwaardige en solidaire wereld.