'Strijdbijl na zomer weer oppakken'

14 juli 2015

'Strijdbijl na zomer weer oppakken'

Maikel KatOp dit moment lopen de temperaturen koortsachtig op.
 En niet alleen de buitentemperatuur, maar ook broeit het in de rest van Nederland en de wereld.
 Griekenland zit op moment van dit schrijven in een eindstrijd met Tsipras als linkse hoeder tegen het kapitalisme. In Nederland vliegen de zorgontslagen ons om de oren en komen er meer en meer mensen gedwongen in de bijstand terwijl de kosten voor levensonderhoud stijgen en de huren niet meer te betalen zijn.

Weer iets bekoelt (nadat ik kook van binnen als ik mijn vorige zin schrijf) begonnen we de maand juni met de actieve leden op het gemeentehuis. We waren daar voor de kadernota waar de kaders worden gezet richting de begroting. Er werd bij de aanvang wervelend ingesproken door Ray Varli en zijn uitspraken werden ook door verschillende raadsleden later in het debat aangehaald. Verder werd het gedomineerd door het bijna onvermijdelijke ontzettend dure cultuurcluster waar wij als SP geen voorstander van zijn.

De thema-avond in juni was een energieke uitleg van de juridische wereld door ons eigen lid Zlatan Sivro. Aan de hand van een recent praktijk voorbeeld uit de gemeenteraad over bedrijfswoningen nam hij ons mee langs de juridische begrippen en maakte het ons in simpele bewoordingen duidelijk hoe het in elkaar zit en hoe gelijkheid in het systeem wordt beproefd.

Tevens heeft de afdeling zich gebogen over de evaluatie van de gehele SP van de afgelopen 3 jaar.

In navolging van de aangenomen motie waar geen boete of andere maatregel in de bijstand mag worden opgelegd als een verplichting niet wordt nagekomen, probeert de SP-fractie in juni nog een motie voor een regelarme bijstand er door te krijgen: een bijstandsuitkering zonder dwang en beperkende regels.

Wisten jullie trouwens dat in het kader van ‘"er is genoeg voor iedereen’", de miljonairsbelasting die de SP wil invoeren, er ongeveer 400 huishoudens miljonair zijn in Zaanstad? Wij gaan met dat thema na de zomer verder.

Iedereen een goede, warme zomer toegewenst en begin september nemen we de strijdbijl weer volledig ter hand!

Met strijdbare groet,

Maikel Kat, voorzitter