Veiligheidsregio is meer dan alleen Zaanstad

11 maart 2016

Veiligheidsregio is meer dan alleen Zaanstad

Roland van Braam De veiligheidsregio heeft sinds de regionalisering flinke impact gehad op de brandweer. Zo moesten er vier brandweerkazernes sluiten "Jisp, Landsmeer, Oost Knollendam en Oostzaan." Vanwege bezuinigingen. Zo verdwijnen degene die echt werk verrichten en sturen we vrijwilligers weg, waardoor van de totaal 644 vrijwilligers is afgenomen naar 589. En hierdoor is de opkomst tijden van de brandweer naar naburige gemeente ook nog langer geworden en niet te vergeten maatschappelijke waarden voor deze dorpen.

Bijdrage van raadslid Roland van Braam tijdens de raadsvergadering van 10 maart 2016

De SP is altijd kritisch geweest over de gewijzigde gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio die 1 januari 2014 is ingegaan. Deze regeling koste de gemeente Zaanstad 1,3 miljoen euro. De voordelen van de gemeenschappelijke regeling is de SP niet duidelijk. Wel ziet de SP dat het klauwen met geld heeft gekost, heeft geleid tot schaalvergroting, afstand tussen leiding en werkvloer vergroot en leidt tot minder betrokkenheid van het personeel. Je ziet geen resultaten van de uitvoering en de veiligheidsregio zo lijkt het wel een geld verslindend monster. Zoals burgemeester Tange eerder in een interview zei: "er wordt teveel achter het bureau gedacht".

En als gemeenteraad hebben we bijzonder weinig invloed op de veiligheidsregio. Wij worden wel gehoord bij begrotingen maar het bestuur ligt in handen van de gezamenlijke burgemeesters.

En nu wordt ons gevraagd in te stemmen op een gewijzigde regeling zodat kleine gemeentes nog meer op afstand worden gezet. En de twee grootste gemeentes Zaanstad en Purmerend als grootste betalers bepaald!

Om dit te voorkomen vragen wij het college positief te adviseren aan de raad om deze motie te steunen. Wij vragen om een derde gemeente toe te voegen voor stemmingen, zodat niet de twee grote spelers bepalen wat er met de kleine gemeentes gebeurt.