Roland van Braam

Roland van Braam (1970) is vader van 2 prachtige kinderen, samenwonend en al ruim 12 jaar actief lid. Hij is geboren en getogen in Zaandam. Roland komt uit een ondernemersnest, al heeft hij daar zelf nooit wat mee gedaan. Opgegroeid in Oud West (Spoorbuurt) en met de pap lepel opgegroeid om klaar te staan voor mensen die dat niet kunnen. In zijn jeugd heeft hij zich ruim 10 jaar als vrijwilliger ingezet in buurthuis het "Kraaienest en Silverline". Activiteiten opzetten voor en met jongeren, toen nog discoavonden organiseren en gewoon gezellig samen zijn. Helaas is er veel van dit soort buurthuizen verdwenen. En dat terwijl ze  een belangrijke rol vervulden voor ouderen en jongeren in de wijken.

Roland is al ruim 17 jaar werkzaam in het AMC waar hij verschillende functies heeft gehad en nu ook in de ondernemingsraad zit.

Het langs de voetbalvelden staan of zelf voetballen blijft zijn hobby. De kleedkamer is een goede afspiegeling van onze maatschappij, van hoog- tot laagopgeleiden. Hier hoor je wat er speelt wat erbij hun speelt in de wijken. Maar natuurlijk is nog steeds de derde helft het belangrijkste.

Voor hem was de drijfveer om lid te worden van de SP de ontstane polarisatie en de steeds oneerlijkere verdeling van onze welvaart in Nederland. Onze verzorgingstaat die steeds verder wordt afgebroken, de individualisering en liberalisering. Allemaal zaken die steeds meer mensen aan de onderkant van onze samenleving raakt. Genoeg redenen waren dat voor mij om me aan te sluiten bij de SP.

Toen Roland lid werd van de SP is hij eerst een tijd als vrijwilliger aan de slag gegaan bij de SP Hulpdienst. Hier ondersteun je mensen die op wat voor manier dan ook ondersteuning nodig hebben, omdat ze er zelf niet meer uitkomen. Zeer leerzaam en ook goed voor je algemene ontwikkeling want je ziet hoe de maatschappij meestal kwetsbare mensen aan hun lot overgelaten.

Nu is hij inmiddels alweer ruim 8 jaar actief in de gemeenteraad. En het is bijzonder om je partij te vertegenwoordigen als volksvertegenwoordiger. En dat je nog steeds kan zeggen dat je het doet vanuit idealisme, want SP-raadsleden staan driekwart af van onze vergoeding. Dus voor het geld doen ze het niet.

Wat Roland het meest aanspreekt van de SP is het gewoon staan tussen de mensen en niet boven de mensen. Dichtbij de mensen staan en niet alleen voor de mensen strijden, maar met de mensen!

De SP Zaanstreek is een hele actieve afdeling waar gewone mensen zich inzetten voor menswaardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit ! En dat actieve leden elke woensdagavond in het BrandtWeer zitten om themavonden te organiseren of acties op te zetten, maakt Roland een hele trotse SP’er.

Meer over war Roland voor staat: