Trekt Zaanstad de stekker uit De Herstelling?

1 april 2016

Trekt Zaanstad de stekker uit De Herstelling?

Evert HartogOp 15 februari heeft de Gemeente Zaanstad de Stichting Herstelling Zaanstad een email gestuurd waarin werd gemeld dat het contract niet zou worden verlengd. Op dinsdag 15 maart stond in een artikel in het NHD dat het traject per 1 april wordt gestopt. Er werd met verbazing door de deelnemers van het traject stichting Herstelling Zaanstad op het artikel gereageerd. Het bericht kwam als een donderslag bij heldere hemel.

Bijdrage door raadslid Evert Hartog in de raadsvergadering van 31 maart 2016

Het heeft ons ook verbaasd dat de communicatie over deze stap, die voor een aantal mensen, er waren 7 deelnemers onder begeleiding van een werkmeester, waarvan nog 5 deelnemers actief waren, zo gebrekkig is geweest. Hoe kan dat gebeuren?

De deelnemers die wij gesproken hebben zeggen goed door de Stichting Herstelling Zaanstad te zijn geholpen bij het oplossen van zware privé problemen, en gaven aan dat daardoor hun leven weer op de rails kon worden gezet. Nu zijn ze doorverwezen naar Baanstede, waar ze maar voor 3 maanden zekerheid hebben voor begeleiding. Wat er daarna gebeurt weten ze niet. Ze maken zich daar heel veel zorgen over. Het risico bestaat dat de problemen weer terug komen en dat de afstand tot de arbeidsmarkt groter wordt in plaats van kleiner.

Als motivatie wordt gegeven dat het project te klein is en dat de Gemeente Zaanstad zich herbezint op wat we zelf doen en wat we uitbesteden. De Stichting Herstelling Zaanstad past kennelijk niet in het nieuwe beleid. Het lijkt ons een zwakke motivatie. Is er meer aan de hand?

Er is inderdaad meer aan de hand. De Stichting Herstelling heeft in Amsterdam en ook op het Hembrug terrein herhaaldelijk een slechte pers gehad. Er is met de mensen omgegaan in het Amsterdmse Bos en op de Laarderhoogtweg, en mensen werden gedwongen bij de Stichting Herstelling aan het werk te moeten, met als dwangmiddel dat de uitkering zou worden gekort. Deze praktijken zijn ook werkelijk gebeurd, zoals is gebleken bij een hoorzitting die de vakbond vorig jaar in Amsterdam heeft georganiseerd. Deze praktijken mogen in Zaanstad niet plaatsvinden! De bijstandsbond meldt dat een Amsterdamse deelnemer op het Hembrugterrein werd gedwongen zwaar werk te doen in vervuilde grond. Hij moest boomstronken uitgraven en vond flesjes en afval van de oude munitiefabriek.

Is dat wellicht de reden dat de wethouder het traject stopt? Worden er ook in Zaanstad mensen gedwongen aan het werk gezet onder de dreiging dat zij gekort kunnen worden op de uitkering? Zijn mensen gedwongen zwaar werk te doen in vervuilde grond?

In een gesprek dat raadsleden van de POV, ROSA en ikzelf hadden met de betrokkenen en begeleiders van Stichting Herstelling Zaanstad, kwam er een positief beeld naar voren over het traject. Mensen deden mee omdat hun leven weer op de rails moest worden gezet. Bij de mensen die wij spraken is dat ook gelukt. Ze zijn begeleid met de veelal ernstige sociale en financiële problemen. De nadruk lag op het oplossen van die problemen en niet op de hoeveelheid werk die ze moesten doen. Er is een vertrouwensband ontstaan tussen de deelnemers en de begeleider. Een band die in jaren is opgebouwd en die bij andere instellingen of bedrijven niet opgebouwd kan worden omdat er zelden sprake is van grote betrokkenheid en een duurzaam en goed opgebouwd traject met een lange looptijd.
Weet de wethouder dat deze mensen hierdoor goed geholpen zijn?

Heeft de wethouder een alternatief voor deze mensen dat vergelijkbaar is, dus een traject waarbij een vertrouwensband kan worden opgebouwd zodat de deelnemers voldoende vertrouwen krijgen in de begeleiding om hun problemen met de hulpverleners te bespreken?

Een contract voor drie maanden bij Baanstede is te kort, in zo’n korte tijd bouw je geen vertrouwensband op. Bovendien wordt Baanstede omgebouwd en gereorganiseerd, waardoor de situatie nog lang onzeker blijft.

Hoe gaat de wethouder garanderen dat die vertrouwensband er komt? En als dat onzeker is, kunnen we dan niet beter het huidige traject verlengen, tot er een goed alternatief is?

Update

De raad besloot de wethouder via een motie op te dragen het contract met De Herstelling voort te zetten.