Evert Hartog

Evert Jan (roepnaam Evert) Hartog werd op 22 mei 1956 geboren in het St. Jan ziekenhuis te Zaandam. Hij groeide op in Westzaan Zuid waar zijn ouders een woonboot hadden bij het erf van houthandel Rote Westzaan, de werkgever van vader Hartog. Enkele jaren laten kwam broer Gert ter wereld. Begin jaren zestig is het gezin verhuist naar de Veldweg in Westzaan Zuid, in de droogmakerij van het IJ.

Na de Zuiderschool bezocht te hebben ging Evert naar MAVO de Bark, en daarna naar de HAVO op het Zaanlands Lyceum. Dat beviel niet en Evert ging naar de Middelbare Tuinbouwschool te Hoorn.

Tijdens een stage bij een hoveniersbedrijfje in Oost-Knollendam midden in de winter, kwam Evert in de gietende regen en de snijdende kou tot de slotsom dat dit het ook niet was. Hij wilde alles als er maar een dak boven zijn hoofd was, en ging, in afwachting van de vervangende dienst, want Evert heeft militaire dienstplicht geweigerd, werken bij verzekeringsbedrijf VEZENO. Daar ontmoette hij zijn latere echtgenote Hanneke Dammer.

Na de vervangende diensttijd is Evert bij de AMRO Bank gaan werken op de Dam in Amsterdam en heeft, samen met Hanneke, een huis gekocht in de bloemenbuurt te Koog aan de Zaan om daar met zijn liefde Hanneke te kunnen gaan wonen. Daar is de eerste dochter geboren.

In 1987 is het gezin naar Gaasperdam in Amsterdam Zuidoost verhuisd. Evert werkte inmiddels op het hoofdkantoor van de AMRO Bank in Amsterdam Zuidoost, bij de afdeling die het eigen vermogen van de Bank administreert en beheert. De tweede dochter is in Reigerbos, Amsterdam Zuidoost, geboren. Echtgenote Hanneke werd oncologie verpleegkundige in het AMC. Na de schok van de Bijlmerramp in 1992 (het gevoel van veiligheid was verpletterd en een tijd van bezinning brak aan) heeft de drang tot zelfontplooiing geleid tot een studie filosofie bij Filosofie Oost West en een module filosofie en bedrijf aan de VU.

Die drang tot zelfontplooiing zette zich door. Evert wilde de wereld veranderen en zocht naar een instrument. Hij werd in 2001 lid van de SP naar aanleiding van het document “tegen de uitverkoop van de beschaving” waar precies in stond wat hij vond. Het document had een zeer hoog SP-gehalte.

Evert is vrij snel actief geworden in het Amsterdamse stadsdeel Zuidoost, heeft daar o.a. de huidige Zaanse SP-fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer leren kennen en is met Noush Saranjam de deelraad in gegaan. Noush en Evert slaagde er in, met de SP-kerngroep Zuidoost en steun van ouders van leerlingen van de muziekschool, de landelijke SP en de latere stadsdeelvoorzitter Marcel la Rose, de plannen van het stadsdeel voor een fatale bezuiniging op de muziekschool te stoppen. Mede daardoor kon directeur Marco de Sousa doorgaan met zijn leerlingenorkest, waar de huidige Koningin Maxima beschermvrouw van is geworden. Marco de Sousa werd in 2013 Amsterdammer van het jaar. Het kan verkeren.

Evert is in de jaren negentig kaderlid geweest van de FNV. Tot zijn grote spijt zag hij de vakbond steeds machtelozer en stuurlozer worden. Het activisme bleef en zocht een uitweg. In 2002 is Evert geheel op eigen initiatief de OR in te gaan. De raad van bestuur van ABN AMRO was gewend zelf hun stromannen te benoemen in de OR en dit was duidelijk een streep door de rekening, het viel niet goed. Bij de eerste de beste reorganisatie greep het ABN AMRO management de kans om Evert te ontslaan. In 2004 verliet hij de bank met een zak met geld.

Nu had hij tenminste tijd genoeg voor belangrijker zaken. Evert werd vrijwilliger bij de Stichting Surivival, die het plan had verslaafden weer aan een goed bestaan te helpen, voor een deel in Suriname. Evert is in 2005 als kwartiermaker naar Suriname gegaan om contacten te leggen voor de Stichting. Stichting Surivival heeft het niet gered, de stichting moest in 2007 vanwege geldgebrek worden beëindigd.

Evert kreeg in 2007 een baan op detacheringsbasis bij woningbouwcorporaties en heeft zo veel ervaring op kunnen doen onder andere in de “slechtste buurt” van het land, de Kolenkitbuurt in Amsterdam West. Dat komt nu erg goed van pas.

Het huwelijk met Hanneke is ten einde gekomen en sinds enige tijd leeft Evert als alleenstaande. Alleen de jongste dochter woonde nog af en toe ”in”. Na enkele jaren in de Venserpolder te hebben gewoond, woont Evert sinds 2010 weer in de Zaanstreek. Hij woont nu in nieuwbouwwijk Saendelft, boven het winkelcentrum.

Evert heeft in Zaanstad direct contact opgenomen met de plaatselijke afdeling en, het bloed kruipt waar het niet gaan kan, is weer actief geworden in de Zaanse politiek. Eerst als lid van het afdelingsbestuur. Sinds 2013 werd Evert gekozen in de Gemeenteraad. Hij is woordvoerder armoedebeleid en wonen.

Evert houdt van filosofie, heeft Spinoza als inspiratiebron en is lid van een filosofieclub en van de vereniging het Spinozahuis.