Stop etnisch profileren!

17 juni 2016

Stop etnisch profileren!

Laat agenten motiveren waarom ze iemand staande houden. Dat wil de Zaanse SP. Om etnisch profileren door de politie terug te dringen, wil de SP samen met andere partijen oproepen tot het gebruik van zogenoemde 'stopformulieren'. Agenten moeten dan aangeven waarom ze iemand staande houden. In het Verenigd Koninkrijk en Spanje zijn deze stopformulieren al ingevoerd. En met succes: etnisch profileren is afgenomen, en tegelijkertijd is het percentage succesvolle controles gestegen.

Foto: SP / www.sp.nl

Zakkenvullers profileren mag natuurlijk wel!

Patrick Zoomermeijer

SP-fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer: "Veel jongeren in Zaanstad voelen zich extra in de gaten gehouden door de poltie, niet om wat ze doen, maar om hun huidskleur. Dat ondermijnt het vertrouwen van grote groepen Zaankanters in de politie. Niet alleen werkt het averechts, voorbeelden uit andere landen bewijzen dat als je echt boeven wilt vangen, dat dan op andere manieren effectiever kan. Door de zogenaamde stopformulieren worden agenten gedwongen én geholpen om te onderbouwen waarom ze iemand staande houden. In Amsterdam heeft de raad hier pas al toe besloten, dus kan het hier ook."

Meer lezen?