Motie van wantrouwen?

15 september 2016

Motie van wantrouwen?

De SP, POV en DZ zijn de enige partijen die dit raadsdebat van vanavond hebben aangevraagd om de situatie in Poelenburg en het recente optreden van de burgemeester te bespreken. Andere partijen wilden dat kennelijk niet.

Burgemeester Geke Faber was al jaren onzichtbaar in Poelenburg en kwam nu pas bij het recente tumult eindelijk zichtbaar de wijk in, maar alleen onder politiebegeleiding. Ook D66-wijkwethouder Dick Emmer is onzichtbaar. En nooit gaf de burgemeester na de bedreiging van raadslid Juliëtte Rot ons het gevoel: 'van onze volksvertegenwoordigers blijf je af!'

Niettemin zullen wij een motie van wantrouwen tegen de burgemeester waarschijnlijk niet steunen, omdat ze toch al op 1 december vertrekt. Dus dan wordt het symboolpolitiek. Ook willen we kijken hoe we de situatie in Poelenburg kunnen verbeteren, want daar heeft de wijk nu meer aan.

Daarom gaat de SP in de raadsvergadering vanavond voorstellen de bezuinigingen op jongerenwerk en straathoekwerk terug te draaien. En gaan we ervoor pleiten dat er weer een jongerencentrum en een goede wijkagent komen. Zodat ontsporende jongeren eerder worden opgemerkt en begeleid. Maar vooral dat alle jongeren, niet alleen de 'ettertjes', kansen krijgen! Want voor jongeren is er in Poelenburg weinig te doen.

We gaan er vanuit dat de raad en college dit steunen en dat er in de begroting binnenkort geld voor wordt vrijgemaakt. Dan komt er toch iets goeds uit dit alles.

Verder verdient Poelenburg, één van de armste wijken van Nederland, gewoon kansen. Dus moet er voor de langere termijn iets gebeuren aan de sociaal-economische situatie en aan de gettovorming. Laat Poelenburg niet in de steek!

Meer lezen?