Op naar de finale!

13 maart 2017

Op naar de finale!

Nee, dit was niet de laatste dag dat de SP Zaanstreek (en Oostzaan) de straat op ging om de verkiezingsuitslag nog in positieve zin te beïnvloeden. Want op de verkiezingsdag, woensdag 15 maart, gaan we nog een keer laatste dagkaarten op alle stations in de Zaanstreek uitdelen. Maar zaterdag 11 maart was het dus een dagje Gedempte Gracht in Zaandam.

Door Anna de Groot, campagneleider

Foto: Anna de Groot / www.zaanstreek.sp.nl

Waarom? Nou, daarom! De Gedempte Gracht is veruit de drukste winkelstraat in de Zaanstreek en op zo'n laatste zaterdag voor de verkiezingen zijn meerdere politieke partijen er te vinden. Onze leden, zowel uit Zaanstad als uit Oostzaan, kwamen massaal op om de winkelende Zaankanters, waarvan er heel veel zwevende kiezers bleken te zijn, ervan te overtuigen dat de SP toch écht de beste keuze is en dat zij dus met een gerust hart op 15 maart SP kunnen gaan stemmen.

De een flyerde met ijzeren volharding, een ander deelde alleen maar SPonsjes uit. Een derde ging vooral voor het goede gesprek. Alfred uit Oostzaan bracht als een echte standwerker zijn flyers aan de man. En sommigen zorgden voor een goede synergie tussen de partijen die op locatie aanwezig waren. Jasper en Niels bliezen de longen uit hun lijf om de door ouderdom weinig elastische ballonnen alsnog aan de kindjes uit te delen. En die kindjes waren er blij mee, overigens.

Gelukkig heeft de gemeente Zaanstad ervoor gezorgd dat er veel bankjes op de Gedempte Gracht zijn, zodat de vermoeide SP-promotors zo af en toe eens even konden uitblazen.

Om 10.00 uur bouwden we onze handel op. Om 16.00 uur braken we de boel weer af. We kwamen met heel veel meer materiaal aan dan waarmee we weggingen. Alle SPonsjes zijn vergeven, alle overgebleven magneetkaartjes zijn ook weg. En er is nog een halve doos flyers over, die kunnen nog in brievenbussen.

Heeft het geholpen? Zeker! De Zaankanters hebben kunnen zien dat we met velen op straat waren. En bovendien hebben we ons oor weer eens goed te luisteren gelegd. Veel zwevende kiezers zijn weer nedergedaald op aarde om een goede keuze te kunnen maken. Beter hadden we het niet kunnen doen.

Iedereen die vandaag meedeed in het campagneteam en die nu moe, met de voeten omhoog op de salontafel, thuis op de bank zit: Hartelijk bedankt! Namens de SP Zaanstreek, namens (uiteraard) de hele SP en namens mij als campagneleider. Jullie hebben het fantastisch gedaan! Op naar een geweldige verkiezingsuitslag voor de SP.

Sommigen gaan in de komende drie dagen nog even een flyerwijkje doen, anderen gaan naar hun werk of hebben nog een fractie-, raads- of statenvergadering. En woensdag staan we – tussen vier en zes - nog een keer op alle stations. SP stemmen op woensdag de 15de! De échte finale.

We gaan het doen - we pakken de macht!