De SP ging Kogerveld in

15 april 2017

De SP ging Kogerveld in

Foto: Patrick Zoomermeijer / www.zaanstreek.sp.nl

Verzamelen vooraf: Evert, Gabriella, Jasper, Anna, Ray (Recai), Niels, Anneke, Patrick, Fabian (niet op de foto: Hanneke)

De SP Zaanstreek gaat wel vaker buurten. Wij willen weten wat er in wijken aan de hand is en wij willen kennismaken met de mensen in die wijken. De SP in het hele land zal in één jaar tijd een miljoen mensen spreken om buurt, school of werkvloer te verbeteren. Dat komt dus mooi overeen.

Door Anna de Groot, Statenlid

Vandaag gingen we met een aantal mensen van de SP Zaanstreek de wijk Kogerveld in Zaandam in. Samen met Fabian Bolding vormde ik een team. En - nieuwsgierig als ik ben naar de hoogspanningsproblematiek en de mogelijke afwikkeling ervan - heeft ons team de woningen, die vlak onder of naast de hoogspanningsleidingen staan, voor onze rekening genomen.

De Kogervelders die wij spraken waren over het algemeen heel tevreden over hun buurt. En ze waren ook tevreden over hun woning, ongeacht of die een huur- of koopwoning was, ongeacht of de woning in een flatgebouw of grondgebonden was. We ontmoetten zelfs mensen die al meer dan 50 jaar in de wijk wonen! En dat is een goede score voor een wijk die in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw gebouwd werd. De tuintjes zijn om te zoenen, zo keurig!

Er waren ook een paar minpuntjes: Zoals de Veldbloemenweg waar de auto's veel te hard langsrazen. Zoals het station Kogerveld en de Cruyff Court waar volop gedeald wordt. Zoals het verkeerslawaai in de hele wijk, waartegen dubbel glas overigens helpt (behalve als je buiten zit). En zoals natuurlijk de hoogspanningsleidingen die knetteren als het regent.

De bewoners die straks mogelijk voor de 'uitkoopregeling hoogspanningslijn' of voor de verhuisvergoeding in aanmerking komen, hebben blijkbaar al een brief van de gemeente Zaanstad ontvangen. Ook ontmoetten wij een mevrouw die zeer gevoelig is voor elektromagnetische straling. Zij heeft bijzonder veel last van de hoogspanningsleidingen en heeft haar huis stralingsvrij laten maken.

Wij hebben met z'n allen veel geleerd over Kogerveld. Andere SP'ers hoorden weer over heel andere zaken dan ons team. En we hebben veel aardige en mededeelzame mensen ontmoet. Onze flyer hebben we achtergelaten, dan kunnen de wijkbewoners ook zélf contact opnemen.
En na afloop dronken we met z'n allen koffie en thee in het wijketablissement (en ja, daar kun je ook brood, Turkse snacks en Turkse pizza kopen).

SP aan de deur

Flats en elektrische hoogmasten

Foto: Anna de Groot / www.zaanstreek.sp.nl

Na afloop aan het Zilverschoonplein...