SP solidair met arbeiders Hemwegcentrale

14 april 2017

SP solidair met arbeiders Hemwegcentrale

Foto: Willem Croese / www.zaanstreek.sp.nl

Donderdag 13 april voerde een grote groep werknemers van diverse energiebedrijven uit Amsterdam en Rotterdam actie bij de Amsterdamse Hemwegcentrale. Als enige politieke partij was de SP hierbij aanwezig, als bondgenoot in de strijd. Voor een groene én een sociale revolutie! Kersverse SP-Kamerleden Sandra Beckerman (die zich heeft bewezen in de strijd tegen de NAM in Groningen) en Cem Lacin (voorheen Rotterdams vakbondsbestuurder) spraken de actievoerders vurig toe. Vanuit de Zaanse SP waren ikzelf, Zaans raadslid Evert Hartog, ROOD-lid Jasper van Vliet en bestuurslid/fotograaf Willem Croese aanwezig.

Verslag door fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer

Foto: Willem Croese / www.zaanstreek.sp.nl

De Hemwegcentrale is één van de 5 kolencentrales in Nederland, en het wordt steeds waarschijnlijker dat die op afzienbare termijn dicht gaat om het milieu hier in Nederland te sparen. Als groene partij die een gezonde toekomst wenst voor de komende generaties begrijpen we deze ontwikkeling. Maar we begrijpen ook de zorgen van de bijna 3000 werknemers bij deze centrales en hun toeleveranciers, en natuurlijk hun gezinnen. Dus steunt de SP de oproep van de FNV voor een zogenaamd 'steenkolenfonds', waaruit de werknemers geholpen kunnen worden aan ander, gelijkwaardig werk. Zodat hun toekomst óók is verzekerd! Dit is in de traditie die de SP over tientallen jaren heeft opgebouwd, van Rotterdamse haven tot industrie in Oss: niet arbeiders werkoos maken door te eisen dat vervuilende fabrieken sluiten, maar andere manieren van produceren realiseren. "Omvorming van de productie" heette dat ooit.

Foto: Willem Croese / www.zaanstreek.sp.nl

Rotterdams vakbondsleider Niek Stam over de kabinetsonderhandelingen: 'de nieuwe vijand wordt nu gemaakt'

De toespraken van Sandra en Cem vielen goed bij de actievoerders. Na afloop gingen de SP'ers in discussie met hen. Veel werknemers vrezen voor hun toekomst, en de SP begrijpt dat. De SP is onder andere geworteld in Limburg, waar de sluiting van de kolenmijnen tot grote werkloosheid leidde die voortduurt tot vandaag. Dat mag niet nog eens gebeuren. Dus 100% groen beleid, maar gekoppeld aan 100% sociaal beleid. En dat kan gewoon, want in de hele energiesector en door de Nederlandse overheid is veel geld verdient over de ruggen van deze harde werkers!

Foto: Willem Croese / www.zaanstreek.sp.nl

Ook Greenpeace en andere milieuorganisaties verklaarden zich net als de SP solidair met de actievoerders. En de directeur van de Hemwegcentrale, eigendom van Nuon, steunde ook het steenkolenfonds.

SP-Kamerlid Cem Lacin

Foto: Willem Croese / www.zaanstreek.sp.nl

Sandra Beckerman spreekt de actievoerders toe

De VVD mag dan landelijk beweren dat ze vanwege de banen van de werknemers tegen de sluiting van de kolencentrales zijn, maar sinds wanneer komt de VVD op voor werknemersrechten? De VVD zit op schoot bij de energiegiganten en het was verkiezingstijd. Vandaag waren ze er niet! De SP heeft daarentegen het idee voor een steenkolenfonds in woord en daad gesteund, en doet dat ook nu, ná de verkiezingen. Zij aan zij met de mensen om wie het gaat!

Foto: Willem Croese / www.zaanstreek.sp.nl

De SP heeft in het verleden ook een taaie campagne gevoerd om de aandelen van energiebedrijven als NUON in handen van de gemeenten en Provincies, dus de overheid te houden. Het was juist de VVD, daarin vaak gesteund door bijvoorbeeld CDA, PvdA en D66, die de aandelen en daarmee onze invloed wilden verkopen. Helaas kreeg de VVD zijn zin: NUON werd eigendom van de energiegigant Vattenfall, en nu zitten we met een vervuilende kolencentrale vlakbij Zaanstad en nóg vervuilender bruinkoolcentrales in buurland Duitsland van datzelfde bedrijf. Met dank aan de VVD, die de energietransitie en daarmee nieuwe banen en een groenere toekomst tegenwerkt.

Foto: Willem Croese / www.zaanstreek.sp.nl

Niek Stam van de FNV beloofde in ieder geval harde actie - desnoods tot in Den Haag - voor behoud van goed werk voor de huidige werknemers in en bij de kolencentrales. Hij schetste hoe het vorige rechtse kabinet lijkt te worden vervangen door een nóg rechtser kabinet. Dat roept om verzet! En aan de actievoerders zal dat niet liggen. Dus dat belooft nog wat!

Ik in discussie...

Zaanse SP'ers Evert en Jasper