Waarom de felicitaties naar Jean-Luc Mélenchon moeten gaan

23 april 2017

Waarom de felicitaties naar Jean-Luc Mélenchon moeten gaan

In Frankrijk stort de oude politieke wereld in. Voor het eerst gaat er geen kandidaat van een traditionele partij naar de tweede ronde, zowel klassiek rechts als klassiek links krijgen zware klappen.

Foto: Wikipedia

Jean-Luc Mélenchon

Een eerste reactie door Peter Mertens, partijleider van de PVDA in België (niet te verwarren met de Nederlandse verrechtste PvdA)

De keuze tussen bankier Macron, de kandidaat van de harde Europese besparingslijn, en de extreemrechtse Le Pen, kandidate van het racisme en autoritaire nationalisme, biedt mensen geen enkele hoop. Dat 19% van de Fransen voor Mélenchon hebben gekozen, ondanks een ongeziene diabolisering van het establishment, is hoopgevend. Bijna 1 op 5 Fransen hebben Mélenchon gestemd en zo een belangrijke basis gecreëerd om het alternatief op links verder op te bouwen en het toekomstige verzet gestalte te geven. Wij zullen al dat enthousiasme nodig hebben om zowel het autoritarisme van de markten als het extreemrechtse nationalisme te overwinnen.

Het is alarmerend dat in het hart van Europa een racistische kandidate als Le Pen in de tweede ronde van de presidentsverkiezingen geraakt. Marine Le Pen is mede het product van het jarenlange haatdiscours van Sarkozy, maar ook van de uitzichtloze besparingspolitiek van Hollande. Het extremistisch nationalisme is de flipzijde van een extremistische marktpolitiek, je kan de beiden niet zonder elkaar zien.

Vandaar dat het bijzonder pijnlijk is dat in de tweede ronde tegenover extreemrechts nu een koud-liberale bankier staat, die een autoritair inleveringsbeleid wil opleggen. Zo wil Macron wil de ziekte-uitkeringen zwaar aanpakken, werkloosheidsuitkeringen afschaffen, en de vermogensbelasting afbouwen. En dat in een land waar nu al 9 miljoen Fransen in armoede leven. Het valt te vrezen dat die politiek extreemrechts alleen maar verder zal doen groeien.

Precies daarom is het ook belangrijk dat Mélenchon altijd is blijven benadrukken dat er zonder brede volksbeweging geen echte verandering mogelijk is, om in de komende jaren een sterkere tegenmacht op te bouwen van onderuit. De miljoenen Fransen die werden gemobiliseerd door de campagne van Mélenchon bieden een heel mooie basis voor die beweging. Hij heeft die handschoen opgepakt, in moeilijke omstandigheden, hij heeft een (grote) basis gelegd, en dat verdient al ons respect.

Meer lezen?