'Investeer niet alleen in schoolgebouwen, maar ook in leraren'

13 mei 2017

'Investeer niet alleen in schoolgebouwen, maar ook in leraren'

Roland van Braam
Deze actualisatie IHP 2017 is inderdaad heel stevig, want er wordt gevraagd om miljoenen te investeren in verschillende schoolgebouwen. En natuurlijk: schoolgebouwen moeten schoon en veilig zijn en daar is heel veel geld voor nodig. Maar de SP vind het ook belangrijk dat het geld terecht komt bij de man en vrouw voor de klas.

Bijdrage van raadslid Roland van Braam in het Zaans Beraad van 11 mei 2017

En ook al weten wij dat dat landelijk beleid is, toch kun je ook als gemeente in overleg met schoolbesturen duidelijk maken dat je vind dat er meer moet worden gedaan aan de werkdruk onder de leraren en meer in personeel moet worden geïnvesteerd .

Landelijk 1,5 miljard méér uitgegeven aan onderwijs en materiaal dan was begroot. Nogmaals, schoolgebouwen moeten schoon en veilig zijn, maar goede en voldoende leraren zijn net zo hard nodig! De leraren zijn alleen maar slechter gaan verdienen, de klassen zijn groter geworden en het lerarenkorps kleiner. De SP vind dat je in overleggen met de schoolbesturen door de gemeente hier wat van gezegd mag en kan worden.

De afgelopen jaren is er heel wat te doen geweest om scholen denk daarbij aan de Toermalijn, De Herman Gorterschool, de Werf en Et Buut en andere scholen.

De Herman Gorterschool en de gemeente willen toch twee bouwlagen gaan bouwen ondanks de massaliteit voor de omwonende en hun kritiek hierop. Ondanks dat er geen draagvlak is gaat de gemeente en schoolbestuur door met met een tweelaags gebouw.

Zaanprimair heeft besloten en gekozen voor een andere opzet van communicatie met de buurt, namelijk door het houden van klankbordsessies met direct omwonenden. Maar in hoeverre wordt je nog serieus genomen als klankbordgroep als de afweging al is gemaakt door het schoolbestuur, om tweelaags te bouwen?

De SP maakt zich zorgen over deze ontwikkeling en vraag zich af of dit weer een lang geschil kan worden tussen bewoners, schoolbestuur en gemeente.

Meer lezen?