'Neem brandveiligheid zelfstandig wonende ouderen serieus'

6 oktober 2017

'Neem brandveiligheid zelfstandig wonende ouderen serieus'

Het langer zelfstandig wonen van ouderen brengt verhoogde brand gevaren met zich mee, dit wordt ook onderschreven door de Brandweeracademie en de Nederlandse Brandwondenstichting. We moeten ons afvragen hoe lang een ouder zelfredzaam is, wanneer houd dit op en waar ligt de grens?

Bijdrage van raadslid Roland van Braam in het Zaans Beraad van 5 oktober 2017

Roland van Braam

De SP vindt dat we daar in doorslaan en dat blijkt ook weer uit wat er gebeurde in verzorgingshuis Betsy Perk in Hoorn, waar een verwarde bewoonster vorige week voor de derde keer brand veroorzaakte in haar appartement. Dit betreft ook een wooncomplex met senioren die soms intensieve zorg nodig hebben en je je moet afvragen of deze mensen nog wel zelfstandig kunnen wonen.

In Hoorn schijnt 70% van de dementerende ouderen zelfstandig wonen, deze cijfers zullen in Zaanstad niet veel anders zijn.

In de strategische agenda "Ouder worden in Zaanstad" valt te lezen dat in 2016, 113 lichte dementie hebben en 920 zwaar en dit zal alleen maar toenemen. En dit met de wetenschap dat ouderen vaker betrokken zijn bij brand in hun woning. Onder andere om wat zich bij Lambert Melisz-complex in Westzaan afspeelde zijn SP, GroenLinks, ROSA en PVDA met dit initiatief gekomen, die ik niet in zijn geheel ga oplezen om andere partijen ook de kans te geven hun visie te geven.

Wij zijn benieuwd naar de beantwoording van de wethouder op de vragen in ons agenda-initiatief.