Zeeheldenbuurt: leven voor 58 gezinnen totaal op zijn kop

8 december 2017

Zeeheldenbuurt: leven voor 58 gezinnen totaal op zijn kop

Zoals u heeft vernomen heeft Woningbouwvereniging Parteon tussen 2005 en 2015 in totaal 58 voormalig huurwoningen verkocht. De mensen die deze woningen hebben gekocht zijn nu zwaar gedupeerd. Parteon en de Gemeente Zaanstad hebben de particuliere bewoners met een informatieavond geïnformeerd over de omvangrijke plannen omtrent het funderingsherstel van de Zeeheldenbuurt. Die bewuste avond, dinsdag 14 november jl. stond het leven voor 58 huishoudens totaal op zijn kop!

Er werd ons medegedeeld door Parteon en de Gemeente Zaanstad dat onze woningen “onveilig” zouden zijn en funderingsherstel noodzakelijk is. Onze huizen zouden onveilig zijn omdat de betonnen funderingsbalken in slechte staat zouden verkeren.

Veel van ons trekken dit zeer in twijfel omdat bij een hoop van ons de huizen niet scheef staan, onze deuren en ramen niet klemmen, er geen scheuren in de gevels zitten en het stucwerk binnen al jaren strak tegen de muren zit.
Daarnaast hebben veel kopers bouwkundige aankoop-inspecties gedaan, en kwamen daar geen schokkende zaken tevoorschijn. Zeker geen onveilige funderingsbalken.

Er zijn dan ook (op 2 koopwoningen na), géén van de verkochte woningen onderzocht, maar worden wij wél gedwongen tot funderingsherstel met een kostenplaatje van €50.000 euro!

Niet meedoen is geen optie: de Gemeente gaat handhaven vanuit hun “zorgplicht”, door bijvoorbeeld een dwangsom op te leggen als wij niet over gaan tot het herstellen van onze fundering.

Aansprakelijkheid:

Parteon heeft aangeven dat ze niets afwisten van de “slechte staat” van de funderingsbalken en vinden zij daarom dat ze niet aansprakelijk zijn. Uiteraard trekken wij dit zeer ten twijfel:

Een woningbouwvereniging dat jaren lang de staat van 178 van haar huurwoningen niet kent??

De Zeeheldenbuurt:

Wij wonen in een zogenoemde “arbeiderswijk” de Zeeheldenbuurt en hebben de meeste mensen een modaal of beneden modaal inkomen.

Veel mensen, zoals ik en mijn partner kunnen dit astronomisch hoge bedrag niet betalen of lenen. Lenen is voor veel huishoudens onze buurt geen optie, omdat wij simpelweg al ons financiële plafond zitten. Als daar nog een lening van €50.000 euro bovenop zou komen, raken veel huishoudens “failliet”.

De meeste mensen hebben net zoals wij dit huis gekocht om zo wat op te bouwen voor de toekomst. Deze toekomst valt nu voor 58 huishoudens in duigen en zijn we de wanhoop nabij!

Het huis verkopen heeft geen zin omdat wij deze deze aan de straatstenen niet meer kwijtraken. Het heeft nu de indicatie “onveilig” en moet de fundering verplicht hersteld worden voor €50.000 euro!
Geen koper die daar voor gaat.

Ook Parteon wil onze huizen niet terugkopen omdat deze dan boven “marktwaarde” teruggekocht moeten worden. Doordat Parteon en de Gemeente nu ineens stellen dat onze woningen “gevaarlijk zouden zijn, is de marktwaarde natuurlijk flink gekelderd.

Daarnaast kun je de kosten van €50.000 euro nooit terugverdienen als je het huis na herstel verkoopt, het herstellen van fundering voegt namelijk geen waarde toe aan het huis.

Onze huizen zijn dan op dit moment spreekwoordelijk “waardeloos”!

Parteon en de Gemeente komen ons dan ook in niets tegemoet.
We kunnen “profiteren” van “groepskorting” dat Parteon zou kunnen bedingen bij de aannemer en kunnen we “lenen” bij de Gemeente en uit het fonds Funderingsherstel. Echter blijven dit leningen en moeten we dit zelf ophoesten.

Deze geschatte €50.000 euro is inclusief die groepskorting die Parteon zou bedingen bij de aannemer. Zelfs vervangende woonruimte wordt er niet geboden en staan we letterlijk op straat.

58 huishoudens , 58 verschillende situaties.

Neem nou mijn buurman: Gescheiden man van 60, alleenstaand, afgekeurd met een WAO uitkering? Wie gaat hem een lening verschaffen? Dat komt die man nooit meer te boven? Als hij al spaarcenten voor zijn oude dag zou hebben, zijn deze meteen in 1 klap weg!

Of gepensioneerden die een spaarcentje voor hun oude dag in rook op zien gaan...

Dan alle gezinnen met opgroeiende kinderen? Als er voor deze kinderen al kansen waren voor opleiding of studie, worden ze nu afgepakt. De ouders zitten straks met een torenhoge schulden en kunnen een opleiding of studie niet betalen...

Alsof deze situatie nog niet erg genoeg is, zijn er nog schrijnendere gevallen onder ons: Samira en Ron wonen met hun 5 dochters in de van Diemenstraat in Wormerveer.

Ron is een ZZP’er die op dit moment geen inkomsten genereert omdat hij mantelzorger voor zijn vrouw Samira is, die aan de slopende ziekte MS lijdt en in een rolstoel zit.

De kosten voor Samira haar ziekte reizen de pan uit. Er zijn medicijnen en behandelingen die niet worden vergoed en moeten zij dit zelf betalen. Zo ook de levensreddende operatie die Samira in maart 2018 in India zou moeten ondergaan anders is “juiste moment” verkeken. Haar ziekte moet een bepaald punt bereikt hebben, wil deze operatie het beste effect hebben. Doktoren hebben ingeschat dat ze dit punt in maart 2018 zal bereiken.

Deze operatie kan haar MS een halt toe roepen kost €50.000 euro.
Zij zijn hiervoor aan crowdfunding begonnen.

Ook zij worden gedwongen tot funderingsherstel en dus de kosten van €50.000 euro... dit gezin moet dus 100.00 euro bij elkaar zien te harken zonder inkomsten! Zij zijn de wanhoop helemaal nabij... Zij weten dat ze niks kunnen lenen en dat ze dit geld nooit op kunnen brengen!

Wat gaat er met hen en hun 5 dochters gebeuren? Handhaving door middel van dwangsommen vanuit “de zogenaamde “zorgplicht”? of uiteindelijk onteigening als ze echt niet kunnen betalen??? Zetten ze dan een doodzieke vrouw in een rolstoel met 5 kinderen op straat??

De Zeeheldenbuurt wordt dan ook gegijzeld door Parteon en de zogenaamde “zorgplicht” van de Gemeente!

Er heerst dan ook pure wanhoop en wordt ons onrecht aangedaan! En is het vreselijk dat andere partijen onze levens zo kunnen en mogen beheersen!
De immateriële schade is nu al immens groot! Verdriet, onrust, stress, boosheid en frustratie is wat wij voelen.

Wij worden schaamteloos en openlijk gechanteerd door Parteon en de Gemeente Zaanstad en is het de artikel 13 van de woningwet die dit mogelijk maakt en laat gebeuren!

Wij zijn hier vanavond met z’n allen bijeen om u hiervan bewust te maken en hopen we dat u deze misstanden onderzoekt en gaat pakken!

Wij danken u voor het aanhoren van ons verhaal en hopen wij dat u iets voor ons kunt betekenen!

Meer lezen?