Jaag straatmuzikanten niet weg

15 februari 2018

Jaag straatmuzikanten niet weg

Roland van Braam
De SP vind straatmuzikanten een fenomeen en vindt dat hun muziek een positieve bijdrage levert aan de sfeer in de stad. Wij zien niet de noodzaak, dat een straatmuzikant elke 30 minuten zich 100 meter moet verplaatsen, zonder dat er sprake is van overlast. Daarom hebben wij en anderen in dit amendement geregeld, dat er eerst sprake moet zijn van overlast en dat er dan handhavend kan worden opgetreden.

Bijdrage door raadslid Roland van Braam in de raadsvergadering van 15 februari 2018

Ooit was het bedoeling dat de Rozengracht een evenementen plein zou worden, maar daar is tot op heden niks van gekomen. Daarom zijn straatmuzikanten een mooie aanvulling op onze stad en zorgen voor levendigheid in onze stad. Het is gratis om te luisteren en het is voor iedereen, jong en oud.

We zouden het juist op een positieve manier moeten inzetten en kijken hoe we dit kunnen ondersteunen. Bijvoorbeeld een talentenshow houden onder de straatmuzikanten in onze stad. Zoiets als een straatmuzikanten Festival en dat er op verschillende plekken muzikanten optreden, waarbij elke na een korte speeltijd gewisseld zal worden. Zo kunnen we de Westzijde, Rozengracht en de Burcht ook er bij betrekken en profiteren van de bezoekers die er op af komen en wellicht kan er ook zoiets gelijks in het Noorden van de stad worden georganiseerd.

Playing for change is een organisatie die wereldwijd straatmuzikanten samen brengt. De gedachte hierachter is dat muziek de wereld verbind door middel van muziek en wellicht veranderd. Het draagt bij om onze stad hoger op de culturele ladder te krijgen. Dit klinkt toch mooi en onze fractie zal hier nog op terug komen. Zo zie je dat het invoeren van deze apv, tot mooie ideeën kan leiden.