Zij weten geen raad meer met schimmel

5 februari 2018

Zij weten geen raad meer met schimmel

Zij opende de deur en heette ons welkom. Wij hadden vandaag een afspraak in het kader van het 'Meldpunt Schimmelwoning' om elf uur 's morgens bij haar thuis in de Zaandamse wijk Poelenburg. Om haar schimmelprobleem te tonen verwees zij direct naar de badkamer waar de eerste was van de dag draaide. Voor de wasmachine is in de flatwoning geen andere plek dan deze, de badkamerdeur stond wijd open zodat het vocht weg kon.

© Willem Croese - www.zaanstreek.sp.nl<--break->

Door Willem Croese

Rechtsboven in de badkamer zit een rooster voor de ventilatie dat is aangesloten op een pijp die ook verbonden is met het toilet en de keuken. Zachtjes hoor je in de keuken de afzuiginstallatie werken, maar het mag eigenlijk geen naam hebben. Nergens is er een bedieningsmogelijkheid voor de ventilatie om het in een hogere stand te zetten, er bestaat kennelijk alleen de keuze alles of niks.

De verf rondom het ventilatiegat in de badkamer is flink beschimmeld en op sommige plekken bladert het af. “Drie jaar geleden heeft de woningbouwcorporatie met speciale verf de muur boven de badkamertegels geschilderd. Ik heb nu geklaagd dat het weer net zo erg is als toen. Het aanbod is nu om het stuk muur verder te betegelen, maar ik twijfel want als je kijkt naar de voegen bij de huidige tegels dan zie je ook schimmel. De huishoudelijke hulp die ik heb omdat ik zwaar hartpatiënt ben weet er ook geen raad meer mee, zij krijgt het niet schoner dan dit”, legde de bewoonster uit.

© Willem Croese - www.zaanstreek.sp.nlNa dit bezoek waren wij te gast bij een ouder en vooral kwiek echtpaar die in een kleine eengezinswoning wonen in Zaandam-Zuid. Hij, 80 jaar, is strijdbaar. Ruim tien jaar knokt hij met zijn vrouw voor een goede oplossing voor het schimmelprobleem. Beneden in de woonkamer zit de ergernis, de muur is onlangs opnieuw geschilderd en behandeld met een speciaal goedje om schimmel te voorkomen. “Moet je hier eens kijken”, vroeg hij. In de hoek bladerde de verf al van de muur af met duidelijk zichtbare plekken van schimmel.

“De schimmel zat achter onze bank en onder de stoel. Wij moesten de bank verder van de muur zetten en de stoel op een andere plek, althans dat wilde de woningbouw”, vulde de vrouw des huizes aan. Al eerder meenden opzichters en deskundigen de oorzaak te weten, de ene keer was het omdat het vocht door de spouwmuur zou komen terwijl de muur een tussenmuur is; de gevels geïmpregneerd zijn; en de andere keer moest het rooster achterin de woonkamer geopend worden, maar de plek waar dat rooster zit moet dan niet buiten dichtgemetseld zijn, enzovoorts.

© Willem Croese - www.zaanstreek.sp.nlIedere keer zijn de hopeloze reacties van de woningbouwcorporatie anders, het is of 'u ventileert niet goed' of 'het vocht komt ergens anders vandaan'. Al met al hebben deze bewoners van Zaanse sociale huurwoningen hier niets aan. Het is tijd dat schimmel erkend wordt door de corporaties, gemeente, de wethouder, het ministerie, de minister, enzovoorts. En het is tijd dat de huurders echt geholpen worden door schimmelproblemen resoluut op te lossen.

Meer lezen?