Stoere SP'ers willen een schonere en stillere stadssnelweg A8

4 maart 2018

Stoere SP'ers willen een schonere en stillere stadssnelweg A8

Nee, het is niet nieuw. De SP in Zaanstad ijvert al sedert 2005 voor een schonere en stillere stadssnelweg A8. Al in 2005 dienden wij een motie in om de snelheid op de A8, die dwars door het dichtbevolkte gedeelte van Zaanstad gaat, terug te brengen naar 80 km/u. Tot op heden is het er niet van gekomen. Maar we houden hoop. Steeds meer partijen willen dit ook! Inmiddels is er de wens bijgekomen om betere en hogere geluidsschermen langs de stadssnelweg te bouwen en willen we ook stil asfalt.

Foto: Willem Croese / www.zaanstreek.sp.nl

Door Anna de Groot

Vandaag gingen we onze eis nog maar weer een keer benadrukken. We maakten een mooi spandoek en gingen daarmee onderaan de A8 staan. Duidelijker kan niet. Want een schonere en stillere A8 is niet alleen een kwestie van de gemeenteraad. Een schonere en stillere A8 is een zaak van ons allemaal. Want de wijken in heel Zaanstad, maar met name de wijken Oud Koog, Kogerveld, Kalf en Westerkoog, ondervinden veel hinder en overlast van de stadssnelweg.

Het was weer hartstikke koud. Daarom zijn we heel trots op onze partijgenoten die allemaal wilden onderstrepen dat het nu toch écht moet. Het moet écht! De A8 moet schoner en stiller. Helemaal super dat jullie er waren, Sami, Evert, Leyena, Anneke, Jan, Willem, Rob en Vincent! Jullie brengen een schonere en stillere stadssnelweg weer een stukje dichterbij. En onder het viaduct van de A8, bij de Albert Heijn, zijn jullie na het spandoek ook nog weer eens het winkelend publiek geen overtuigen.

De SP is inmiddels niet meer de enige partij die de snelheid op de A8 omlaag wil. Meerdere andere politieke partijen willen dit ook. En de hele gemeenteraad van de gemeente Oostzaan heeft dezelfde wens te kennen gegeven voor het stukje A8 dat langs Oostzaan loopt. De minister moet nu toch écht gaan luisteren!

Ook heel fijn is het dat de Werkgroep A8-Coenbrug samen met ons aan de slag is.

Als een middagje Siberische kou een schonere en stillere stadssnelweg dichterbij kan brengen, zullen wij niet aarzelen de kou te trotseren. En dat hebben wij vandaag maar weer mooi bewezen!

Meer lezen?