SP feliciteert stakers Primus met overwinning!

16 november 2013

SP feliciteert stakers Primus met overwinning!

Gisteren, vrijdagmiddag rond etenstijd, tekenden de onderhandelaars van FNV Bondgenoten een akkoord met de directie van bakkerij Primus in Oostzaan. Het akkoord is afgedwongen door de dappere bakkers van Primus die in één van de langste stakingen in recente historie hun kracht lieten zien. De SP Zaanstreek feliciteert ze met hun overwinning. Durf te strijden, durf te winnen!

Overwinning stakers Primus in Oostzaan

De trotse stakers, vakbondsonderhandelaars en SP-raadslid Burhan Dogan vlak na het binnenhalen van het resultaat

Door Gabriella Molica, afdelingsvoorzitter

Gabriella MolicaDe staking duurde zo'n drieënhalve week en toonde de vastberadenheid van de bakkers. De SP heeft ze door dik en dun gesteund, SP-leden Rob en Elsa en raadslid Burhan Dogan gingen regelmatig langs, steunfractielid Roland van Braam sprak zijn steun uit namens de SP-fractie en gisteren feliciteerde fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer de stakers persoonlijk met hun succes.

De staking draaide om (gebrekkige) naleving van de bakkers-CAO, de hoge werkdruk en erkenning van bond en personeel als onderhandelingspartner. En om respect voor het harde werk rond de klok van de bakkers! De directie gaf in eerste instantie geen duimbreed toe en wilde niets eens praten met de stakers, maar vastberaden actie gedurende ruim drie weken had uiteindelijk succes. Niet alleen werd de productie door de staking zwaar gehinderd, maar ook stonden de stakers elke dag gedisciplineerd voor de ingang, zichtbaar voor iedereen.

Laat deze staking en het succes ervan een voorproefje zijn van de strijd tegen de crisis, de bankenbonussen en de regering... Wij durven te strijden en hebben dus een wereld te winnen!