De Sint komt en we vieren een feest voor iedereen!

2 juni 2018

De Sint komt en we vieren een feest voor iedereen!

Patrick ZoomermeijerDe SP hoopt van harte dat we de Sint op 17 november mogen ontvangen in onze mooie stad bij de landelijke intocht. We zijn vereerd dat we bij de Sint met onze mooie Zaan op de 'shortlist' staan met onze mooie rivier als aankomstplaats.

Bijdrage van fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer in de raad van 31 mei  2018

Een geweldige reclame van onze mooie Zaanstreek, dit is de aandacht die we verdienen. En ja, als de maatregelen 6 ton kosten - en hopelijk minder - dan is dat het wel waard. We begrijpen dat dat best veel geld is, bijvoorbeeld voor veiligheid- en verkeersmaatregelen. Maar het zou de best mogelijke promotie voor de Zaanstreek zijn, met 2 miljoen televisiekijkers. In ieder geval een veel betere investering in onze naamsbekendheid dan de 6 ton die we een paar terug verspilden aan de Sail.

We zijn blij dat de Sint de laatste jaren met zijn tijd meegaat en het Sinterklaasfeest een feest van iedereen wordt en blijft. Want het is hoog tijd voor aanpassingen aan oude tradities in deze veranderende tijden, maar natuurlijk wel zonder de geest van de viering te vergeten. Want de kern blijft: een kinderfeest, een feest van samen zijn, een feest van geven, een feest waar iedereen aan mee kon doen zonder zich buitengesloten te voelen.

Het bezoek van de Sint aan Zaanstad zal deze discussie ook naar onze stad brengen. Dat betekent dat vreedzame demonstranten - hoe oneens je het verder kunt zijn met de gekozen vorm van hun boodschap - gewoon een plek moeten krijgen.

De SP zou daarnaast graag zien dat we in onze stad een plek bieden voor dit maatschappelijke debat, in de periode rond de aankomst. Zodat niet alleen de landelijke intocht straks in Zaanstad is, maar ook de lopende landelijke discussie een plek krijgt.