Jasper van Vliet

Jasper is geboren op 8 mei 2000 in Zaandam, een geboren en getogen Zaankanter. Hij groeide op in Westknollendam, waar hij tot op de dag van vandaag woont.

Na op de kleine dorpse basisschool de Theo Thijssenschool te hebben gezeten, ging Jasper naar het VWO op het Bertrand Russell College in Krommenie, maar maakte later de switch naar HAVO en heeft deze hier afgerond. Momenteel studeert Jasper de Pabo (Opleiding tot Leraar Basisonderwijs) aan de Hogeschool van Amsterdam.

Jasper komt uit een rood nest, alhoewel hij daar pas echt achter zou komen en zich ervan bewust zou gaan worden nadat hij zich bij de SP aansloot.

Foto: Jasper van Vliet / www.zaanstreek.sp.nl

Jasper (links) op een bijeenkomst van ROOD met Emile Roemer

Op zijn 13e liep hij met zijn vader mee met een demonstratie tegen armoede in Zaanstad, ook daarbij was de SP aanwezig, mensen met wie hij 3 jaar later elke week mee zou gaan samenwerken. Tijdens zijn tijd op de middelbare school, begon Jasper zich erg in de politiek te interesseren. Hij zag al vroeg in dat hij zich aan de linkerkant van het politieke spectrum bevond. En met een moeder werkzaam in de thuiszorg, heeft hij van dichtbij de effecten van onzekerheid en bezuinigingen gezien. Dat moest anders.

Foto: Willem Croese / www.zaanstreek.sp.nl

Jasper 'bestormde' met een grote groep van ROOD het stadhuis van Landsmeer voor een hangout (ontmoetingsplek) voor hongeren - en met succes!

In mei 2016 sloot hij zich aan bij de SP, wat voor hem de juiste club was. Hij zag in dat hij zich kon interesseren in de politiek en zou willen dat er dingen veranderden, maar dat dat zo niet ging gebeuren. Dingen doen, daarvoor was de activistische SP de juiste plek. Zijn eerste kennismaking met de afdeling was op de avond van de aftrap van ROOD, de jongeren van de SP, in Zaanstad. Daar werd informatie gegeven over de actie Niet In Mijn Naam, tegen westerse bombardementen in het Midden-Oosten. Voor Jasper bevestigde dit dat hij zich had aangesloten bij de juiste partij, met een goede sfeer. Al snel begon hij zich actief te maken voor de partij en voor ROOD, en de verschillende acties die bij deze organisaties aan bod kwamen, bijvoorbeeld voor een Nationaal Zorgfonds en tegen TTIP en CETA.

Foto: Willem Croese / www.zaanstreek.sp.nl

In november 2016 werd Jasper door de actieve leden verkozen in het bestuur van de Zaanse SP-afdeling, en sindsdien zet hij zich nog altijd volop in voor zijn idealen. Voor menselijke waardigheid, voor gelijkwaardigheid en voor solidariteit.