De Omzoom kan beter even wachten

30 januari 2014

De Omzoom kan beter even wachten

Patrick ZoomermeijerNet als met de plannen voor de amateursport, legt de wethouder, niet geheel toevallig vlak voor de verkiezingen, ons een uitgebreid plan voor om mooie sportvoorzieningen te realiseren. Deze keer in het nog aan te leggen sportpark De Omzoom bij Saendelft. Anders dan bij de Routekaart Buitensport, is de dekking nu wat duidelijker. Er wordt ons gevraagd om 4,7 miljoen euro uit het investeringsfonds hiervoor te reserveren. Een hoop geld in deze moeilijke tijden!

Door Patrick Zoomermeijer, fractievoorzitter

Allereerst moet de SP toegeven: het ziet er allemaal heel mooi uit en het sportpark zal zeker meerwaarde hebben. De wethouder heeft goed contact met de betrokken sportclubs en omwonenden zijn zover wij kunnen beoordelen ook betrokken geweest. Geen probleem daar dus.

Wel valt ons opdat in de plannen een risicobedrag staat voor de BTW-constructie van de investeringen in de gebouwen, ter grootte van 500.000 euro. Verder vallen ons wat slordigheden bij de vernieuwing van het voetbalcomplex SVA op: een financiële overschrijding, het moeten slopen van een woning en dan weer niet, problemen met een hoofdwaterleiding... Maar het is kennelijk binnen de begroting gebleven. Daar vertrouwen we dan maar op.

Meer fundamentele kritiek heeft de SP op de financiën. Ten eerste vinden wij het in deze tijd onverantwoord en onverdedigbaar om bijna 5 miljoen hierin te investeren, terwijl overal van alles wordt bezuinigd of zelfs afgebroken. Zie de buurthuizen, zie cultuur, zie BaanStede... Deze tijd vraagt om andere keuzes, andere prioriteiten, om de gevolgen van de crisis het hoofd te bieden. We moeten niet bang zijn om op eerder genomen besluiten terug te komen indien nodig. Dit is voor de SP zo’n besluit. De sportvelden zijn in deze tijden een ‘nice to have’, geen noodzaak, niet nu. Dus nee, de SP kan niet instemmen met het gevraagde besluit om 4,7 miljoen te onttrekken aan het investeringsfonds.

Vergeet niet, het sportpark kost in totaal 15 miljoen! Dat is nogal wat. En 6,9 miljoen daarvan moet nog worden verdiend met de exploitatie van het project Provily/Slibkuil. Dat geld is er nog helemaal niet, en daar nemen we dus weer een risico voor miljoenen. En het risico dat Provily/Slibkuil niet genoeg of later geld oplevert dan de bedoeling is, is niet ondenkbeeldig: net als bij andere nieuwbouwprojecten worden er vooral dure koopwoningen gebouwd. Woningen die je nu aan de straatstenen niet kwijt raakt. En dat terwijl de behoefte aan betaalbare woningen zo hoog is! Daarvoor waarschuwden we al in 2011, en stemden we afgelopen september nog tegen de herziene grondexploitatie Provily/Slibkuil.

Het zijn weer mooi bedoelde plannen met draagvlak, maar de financiële basis is onzeker. Niet doen dus, niet nu tenminste.

Dit was de bijdrage van Patrick namens de SP op het Zaans Beraad van 30 januari.

Verder lezen?