SP derde partij in Zaanstad

26 mei 2014

SP derde partij in Zaanstad

De SP is bij de verkiezingen voor het Europees Parlement de grootste partij op links geworden, zowel landelijk als in Zaanstad! Dat bleek zondagavond uit de definitieve uitslagen van de verkiezingen van 22 mei. De SP ging landelijk van 7,1 naar 9,6 procent van de stemmen en behoudt haar twee zetels in het parlement. In Zaanstad groeide de SP met 3,7% naar 13,4% van de stemmen! Daarmee is de SP de derde partij van Zaanstad, met alleen de zwaar gehavende PVV en de beneden het landelijk gemiddelde presterende D66 voor zich. We bedanken onze bijna 5.000 Zaanse kiezers van harte!

Emile Roemer feliciteert lijsttrekker Dennis de Jong op uitslagenavond (22 mei)

SP-leider Emile Roemer: "Ik ben blij met de forse winst die we hebben geboekt, en de steun die we in het land hebben gekregen. Dat we de grootste partij op links zijn is heel goed nieuws. Helaas heeft onze verkiezingswinst zich niet vertaald in een extra zetel."

Lijsttrekker Dennis de Jong: "Dit is de beste uitslag die de SP ooit behaald heeft bij Europese verkiezingen. Veel mensen hebben nee gezegd tegen deze EU, en die strijd blijven we voeren in Europa."

Zaans SP-fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer: "Zeker in Zaanstad is duidelijk dat de D66 met haar pro-Europa-koers geen recht van spreken heeft. Misschien is de Zaanse uitslag al een eerste afrekening van het nieuwe college, dat links buitensloot en verder wil met oude politiek en oud afbraakbeleid."

Nog beter deden radicaal-linkse partijen het elders in Europa. Zo werd Syriza, waarmee de SP nauw samenwerkt, veruit de grootste in het zwaar door crisis getroffen Griekenland. In Ierland behaalden openlijk marxistische kandidaten in Dublin samen ruim 14% van de stemmen, veel meer dan Labour (de Ierse PvdA).