SP waarschuwt al jaren voor 'psychische nood op straat'

24 februari 2015

SP waarschuwt al jaren voor 'psychische nood op straat'

Roland van BraamAl in 2012 stelde de SP vast dat de bezuinigingen mensen met psychische problemen zou gaan raken. Door de afnemende begeleiding, de eigen bijdrage in de geestelijke gezondheidszorg en de gevolgen daarvan voor de mensen die deze begeleiding en zorg hard nodig hebben. We voorspelden dat deze mensen hierdoor op straat voor overlast kunnen gaan zorgen.

Door raadslid Roland van Braam

We hebben toen ook een motie ingediend om een veiligheidsparagraaf op te nemen over het voorkomen en het oplossen van dit soort problemen. Jammer genoeg werd onze motie weggestemd.

En nu dat is het aantal incidenten met 20% toegenomen! De politie heeft nu de gevolgen van deze bezuinigingen op zijn bordje heeft gekregen.

Zoals ik al in 2013 zei:

In het intergraal veiligheidsplan waren er in 2008 nog 262 meldingen en in 2011 464 meldingen. En nu in dit stuk blijkt in de periode mei 2012 tot april 2013 een stijging van maar liefst 16%. De SP fractie vindt dit toch wel alarmerend. Een duidelijk gevolg van bezuinigingen van dit kabinet. Instellingen krijgen minder budget en ook moeten dit soort patiënten een eigen bijdrage betalen om in aanmerking te komen voor zorg. Zo krijg je dus patiënten op straat!

En dus stond er afgelopen 19 februari in Dagblad Zaanstreek onder de kop "Psychische nood komt op straat":

Foto: Dagblad Zaanstreek / www.nhd.nl

Het doet pijn te weten dat we dit aan zagen komen, maar onze kritiek en onze voorstellen werden weggewuifd. Hopelijk komt er nu wél een oplossing. Beter laat dan nooit...

Meer lezen?