Ex-bewoners Durghorst krijgen deels gelijk in hoger beroep

12 juni 2015

Ex-bewoners Durghorst krijgen deels gelijk in hoger beroep

Enkele weken geleden deed het Amsterdamse gerechtshof uitspraak in het hoger beroep aangespannen door één van de ex-bewoners van de westvleugel van het gebouw. Woningbedrijf Parteon heeft ruimschoots de meeste juridische kosten voor de kiezen gekregen.

Door Arno Zuijdam, bestuurslid

Het Hof stelde dat het woningbedrijf niet veel aan te rekenen is omdat de bewoners konden weten waaraan ze begonnen toen ze een bruikleen overeenkomst tekenden waarin stond ‘opzegtermijn 28 dagen’. Maar advocaat mr. Visser uit Wormerveer wist aan te tonen dat Parteon een bruikleenovereenkomst liet verstrekken door Camelot Europe BV en van hetzelfde bedrijf uit dezelfde diensten een deel reguliere huur ontving. Wettelijk gezien kent een bruikleenovereenkomst nooit een tegenprestatie en dus was dit geen bruikleen maar verhuur. De bewoners betaalden dus ook huur naast gebruikskosten, wat bij de eigenaar van het pand (Parteon) terecht kwam.

Dus: antikraak was in dit geval gewoon huur!

Dit is nu min of meer vast komen te staan, al legde het Hof Parteon geen sancties op vanwege de onwettige huurconstructie. De commotie heeft er wel toe geleidt dat leegstandbeheerder Camelot Europe BV uit diverse locaties binnen de Zaanstreek vertrokken is. Dit is goed nieuws voor de vaak jonge woningzoekenden want intimidaties en privacy schending waren aan de orde van de dag. Velen werden en worden nog steeds op onwettige wijze structureel onder druk gezet. In Zaanstad is dat in ieder geval nu verminderd dankzij deze juridische zaak.

De SP heeft de bewoners van de Durghorst door dik en dun gesteund en is dan ook zeer blij met deze uitspraak.

Meer informatie over goedkoop huren en de kwestie is te vinden op de website www.stophuurwetmisbruik.nl

Meer lezen?