Nee tegen afbraakbeleid EU

21 juni 2015

Nee tegen afbraakbeleid EU

Zo'n 700 mensen verzamelden zich vanmiddag op de Dam in Amsterdam in solidatiteit met het Griekse volk in hun strijd tegen de neoliberale  afbraakpolitiek van de EU. Nederlandse en Griekse volksvertegenwoordigers spraken de mensen toe, waaronder SP-Tweede Kamerlid Arnold Merkies en de linkse econoom Ewald Engelen. De Zaanse SP was erbij!

Foto: Lieke van Schie / www.zaanstreek.sp.nl

Door Lieke van Schie, organisatiesecretaris

Het enthousiasme was groot toen Manolis Glezos het woord nam. Deze 93-jarige verzetsheld zit nu namens Syriza in het Europees parlement.

Manolis zei dat hij liever geen demonstratie zag, maar begrip van en voor mensen onder elkaar: in gesprek gaan, discussie over hoe we allemaal lijden onder dit systeem.

Manolis: "Herinner mij als je de golven van de zee geluid maken. Herinner mij en wat al de dappere mensen die hebben gestreden hebben gedaan voor ons, voor de mensen en de wereld."

Foto: Wikipedia

Manolis Glezos

De econoom Ewald Engelen in zijn toespraak:

Wat op het spel staat is de toekomst van Europa, onze toekomst. Wordt Europa een neoliberaal lagelonenparadijs onder de monetaire dictatuur van een ongekozen, maar o zo politieke centrale bank? Of wordt Europa een mondiaal baken van democratie, gelijkheid, vrijheid voor allen, waarin het kapitalisme zodanig wordt getemd dat het werkt voor iedereen in plaats van voor alleen de happy few? Wordt het een economische technocratie waarin alles ten dienste staat van het optuigen van een parasitair neo-mercantilisme? Of wordt het een ruimte voor nationale beleidsexperimenten waarin er echt wat te kiezen valt en burgers de uiteindelijke zeggenschap hebben?

Foto: Lieke van Schie / www.zaanstreek.sp.nl

De SP is solidair met Syriza en het Griekse volk

Het Griekse volk heeft de laatste jaren ondragelijke bezuinigingen doorgemaakt onder het bewind van de Troijka (EU, ECB, IMF). De vorige regeringen (rechts en sociaaldemocraten) hebben ‘het herstel’ programma zonder weerstand geaccepteerd. Dit heeft het volk naar armoede geleid en het is ook inefficiënt gebleken.

26% werklozen (51% jongeren) en miljoenen mensen zonder gezondheidszorg. Bovendien een vernietigde economie en een BNP dat nog steeds verder krimpt. Vaak wordt de waarheid door de mainstream media verborgen: 92% van de zogenaamde hulp aan Griekenland ging naar de schuldeisers (voornamelijk Duitse en Franse banken). Later hebben de leden van de
Eurogroep via het PSI de schulden aan privé investeerders en banken doorgeschoven naar de Europese belastingbetaler. Op deze manier heeft
de Eurogroep voor de tweede keer de banken gered en niet de Grieken zoals telkens gesuggereerd wordt.

Nu dwingen ze de Griekse regering tot nog meer bezuinigingen en doorvoeren van een neoliberaal programma. De Griekse regering heeft, na de eerste volksvriendelijke regelingen (wetsvoorstel voor armen,
bescherming van de eerste woning tegen veilingen, en weer openen van de publieke televisie), nu toch de totale schuld geaccepteerd. Ze heeft ook de privatiseringen geaccepteerd en de verhoging van de BTW, ze gaat ook door met de “onderhandelingen’ waarin ze meer en meer aan de Euro-eisen toegeeft.

De leden van de Eurogroep, vragen nu om nog meer
verhoging en uitbreiding van BTW, nog meer verlaging van de pensioenen, doorgaan met privatiseringen en doorgaan met het afschaffen van cao’s. Ze sluiten bewust de ogen voor de dringende noodzaak van een humanitair programma. Ze vertreden onbeschaamd de democratie in het land waar deze geboren is.

Het Griekse volk kan niet tegen nog meer bezuinigingen. Het heeft de solidariteit van de bevolking van Europa nodig, nu meer dan ooit.

Zeg NEE tegen de bezuinigingen! Mensen boven winst!

Meer lezen?