Nieuws, juni 2015

29 juni 2015

De Griek moet het zeggen

Emile Roemer
De afgelopen maanden is de vraag vaak gesteld: Moet Griekenland uit de euro stappen? Mijn antwoord was steeds hetzelfde: daar gaan de Grieken zelf over! Dat moment lijkt na dit weekend dichterbij te komen. Volgende week mogen de Grieken zich via een referendum uitspreken voor of tegen het bezuinigingsakkoord. Lees verder
27 juni 2015

SP stelt vragen over eiland Bloemendaal

Nora SwagermanIn een tweet van 22 januari 2014 meldt Afvalzorg: "Zaanstad en Afvalzorg gaan samen werken aan eiland Bloemendaal (Noord-Zaan). Intentieovereenkomst vandaag getekend". Het stukje tekst gaat vergezeld van een foto van wethouder Dennis Straat en de directeur van Afvalzorg, die beiden de intentieovereenkomst tekenen. In het verleden heeft de SP- fractie diverse malen naar de bodemverontreiniging op het eiland Bloemendaal (de voormalige vuilnisbelt van de voormalige gemeente Wormerveer) gevraagd.

26 juni 2015

Vage plannen bedreigen beschut werken

Patrick ZoomermeijerNa jaren van beloftes is er nu dan eindelijk zicht op een plan voor de toekomst voor het 'beschut werken', voor mensen die behoeften hebben aan intensieve begeleiding op een aangepaste werkplek. Helaas is het plan de doodsteek voor het beschut werken zoals we dat nu kennen bij de sociale werkvoorziening BaanStede, voor hun huidige begeleiders en worden zorginstellingen met ervaring met de doelgroep op afstand gezet. Zonder goed uitgewerkte ideeën worden kwetsbare mensen bij de Sociale Wijkteams in de schoot geworpen. De SP voorziet onaanvaardbare risico's.

26 juni 2015

SP stelt vragen over opening recreatieterrein Nauerna

Evert HartogOp 27 juni wordt feestelijk fase 1 van het recreatiepark op de vuilstort van Nauerna geopend. Ondertussen gaat de vuilstort aan de andere kant van de berg door tot uiterlijk 2022. Het nieuwe bestemmingsplan voor de Nauernasche polder is nog niet vastgesteld, de MER, Milieu Effect Rapportage is nog niet behandeld en het monitoringplan voor de veiligheid is nog niet in werking getreden.

25 juni 2015

Nederlands trotskisme

Ik zal beginnen met iets te vertellen over het tot stand komen van het door iedereen als goed leesbaar geprezen boek ‘Een banier waar geen smet op rust’. De geschiedenis van het trotskisme in Nederland, 1938 – heden.

24 juni 2015

Een stad van, voor en door de bewoners

Patrick ZoomermeijerDe SP ziet in de analyse Staat van de Stad, maar vooral ook via de mensen met wie wij continu in contact zijn, onze achterban, dat er onderwerpen zijn die gewone mensen in hun dagelijkse leven ervaren, waar dringend iets aan zou moeten gebeuren.