'Het gaat erom hoe we een linkse meerderheid krijgen'

17 augustus 2015

'Het gaat erom hoe we een linkse meerderheid krijgen'

De SP is weliswaar de grootste partij op links geworden bij de laatste verkiezingen, maar is dat met slechts 11,6 procent van de stemmen. De positie van links als geheel is op dit moment deplorabel: een stemmenpercentage van 30 procent voor PvdA, GroenLinks, SP en PvdD in totaal betekent dat een linkse meerderheid en regering op dit moment volstrekt niet aan de orde is. Ondanks een zware economische crisis en een historisch impopulair kabinet dat een snoeihard rechts beleid voert, is het ons blijkbaar nog onvoldoende gelukt mensen het vertrouwen te geven dat een links alternatief mogelijk is.

Door Kevin Levie, afdelingsvoorzitter afdeling Rotterdam

Dat linkse alternatief moeten we dus beter neerzetten en beter uitwerken. We moeten oppassen in de beeldvorming niet te blijven hangen in een streven van het behoud van bestaande sociale voorzieningen, of het vertragen van de afbraak daarvan. We moeten meer vooruit kijken, een toegankelijk groter verhaal neerzetten dat mensen inspireert en uitdaagt na te denken voorbij de maatschappij zoals die nu is. Een verhaal bijvoorbeeld over hoe mensen daadwerkelijk zeggenschap krijgen over hun woonomgeving, hun werk en de economie. Dat betekent ook dat we meer de aansluiting moeten vinden bij het publieke debat binnen links, dat zich nu voor een groot deel buiten de SP afspeelt, en bondgenoten moeten vinden om zo’n alternatief gezamenlijk uit te dragen.

Meer lezen?