Zaanstad vanaf nu TTIP-vrije gemeente!

4 september 2015

Zaanstad vanaf nu TTIP-vrije gemeente!

Op initiatief van de PvdA, SP, ROSA, GroenLinks, de POV, ZIP en ZOG heeft de gemeenteraad van Zaanstad zich gisteren uitgesproken tegen TTIP, het naderende vrijhandelsakkoord tussen de VS en de Europese Unie. Amsterdam was de eerste grote gemeente om zich uit te spreken, nu laat Zaanstad ook haar stem horen! SP-fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer: "Zaanstad is nu een TTIP-vrije gemeente. Zoals Zaanstad ook een kernwapenvrije gemeente was in de tijd van de kruisraketten van Reagan en Lubbers. Een meerderheid van de Zaanse raad vind dat het TTIP-akkoord de democratie ondermijnt en dat we ons daar als Zaanstad tegen uit moeten spreken."

Foto: SP Veenendaal / www.veenendaal.sp.nl

Na jaren van onderhandelen achter gesloten deuren tussen de EU, de VS en multinationals, wordt binnenkort het TTIP-verdrag ter stemming voorgelegd aan het Europees Parlement. Met het verdrag krijgen multinationals veel meer macht en kunnen zij landen en gemeentes aanklagen die regels instellen om mens en milieu te beschermen maar die ten koste gaan van de winsten van bedrijven.

Patrick ZoomermeijerZoomermeijer: "Dit verdrag wil regelen dat multinationals democratisch gekozen organen als een gemeenteraad kunnen overrulen. En dit alleen om hun financiƫle belangen te beschermen. Als we hiervoor zwichten, wordt onze democratie ingeperkt en de dictatuur van de markt verankerd in regels. Dat kan een bedreiging zijn voor bijvoorbeeld Zaans cultureel erfgoed en sociale strijd of groen beleid kunnen zelfs tot rechtszaken met corporate lawyers leiden."

Dit kan betekenen dat Zaanstad wordt aangeklaagd voor democratisch vastgesteld beleid op het gebied van bijvoorbeeld fijnstofnormen, bestrijdingsmiddelen of sociaal beleid, als dit niet naar de wens is van een of meerdere multinationals. Zoomermeijer: "Democratie wordt buitenspel gezet zodat grote bedrijven hun zakken kunnen blijven vullen. Wij willen dat mensen zelf beslissen over hoe hun samenleving en leefomgeving eruit ziet. Dat is democratie."

Laat je stem horen tegen TTIP op 10 oktober!

Landelijke manifestatie
Zaterdag 10 oktober om 13.00 uur