Zaans politieagent: 'er was geen straatterreur'

29 september 2016

Zaans politieagent: 'er was geen straatterreur'

Nu de nationale volkswoede op de hoodvloggers van Poelenburg wat afgenomen lijkt en zich, in elk geval deels, heeft verplaatst naar de corpsballen in Groningen, heeft een van de Zaanse agenten, Tom Verweij, zich op Facebook over de afgelopen periode uitgesproken. In een column beschrijft hij zijn eigen ervaringen als hoofdagent binnen team Zaanstad en daarmee zijn kijk op de gebeurtenissen in Poelenburg. Daarbij levert hij stevige kritiek op iedereen die zich ermee heeft bemoeid zonder te weten wat er nou écht speelde.

De afgelopen weken is een groep jongeren uit deze wijk negatief in het nieuws gekomen nadat zij zichzelf op beeld hadden gezet. Over hen, maar ook zeker over ons als politie zijn er een boel onwaarheden en misvattingen de wereld in gekomen.

Verweij vertelt hoe er inderdaad al jaren sprake is van jeugdoverlast op het plein bij de supermarkt. Daar was echter geen spraken van “straatterreur” zoals de laatste tijd veel uit populistische hoek te horen was, maar:

De afgelopen jaren kregen wij daar af en toe een melding van overlast. Indien er een voertuig beschikbaar was, ging deze ter plaatse, sprak met de jeugd en verzocht hen weg te gaan. Was er overlast? Jazeker. Maar niet meer als de jeugdoverlastplekken in Assendelft, Krommenie, Koog aan de Zaan, Oostzaan, Wormerveer en alle andere plaatsen in ons werkgebied.

Meer lezen?