Zorgen over crisisopvang jongeren

1 november 2016

Zorgen over crisisopvang jongeren

Nora SwagermanDeze periode is het voor de fractie een drukke tijd, de begroting 2017-2020 wordt dan besproken en vast gesteld. Vooraf mag je de zogenaamde 'technische vragen' aan de ambtenaren stellen. Wij stelden de vraag, wat de gemeente voor zwerfjongeren doet. Dit omdat wij ons in het verleden behoorlijk verzet hebben tegen de sluiting van de crisisopvang voor jongeren in Krommenie, "De Passant".

DoorNora Swagerman, raadslid

Wij schrokken nogal van het antwoord:

Ja er zijn jongeren zonder woon- of verblijfplaats, ze worden door straathoekwerk geregistreerd, er zijn 1 a 2 crisis plekken en de opvangplaatsen zijn vol.

Voor ons dus alle reden om maar eens op onderzoek uit te gaan. Hieronder een deel van het betoog dat ik in de raad hield om deze zaak aan de orde te stellen:

Wethouder, de SP is nogal geschrokken van het antwoord op onze vraag over de zwerfjongeren. Het straathoekwerk registreert en volgend jaar gaat u met de corporaties praten of zij woonruimte beschikbaar willen stellen!

Er zijn dus zwerfjongeren en bij navraag blijkt dat het aantal zwerfjongeren sinds 2011 met 100% gestegen is. Waren er in 2011 nog 25 zwervende jongeren, in 2016 zijn dat er al 43. Straathoekwerk registreert alleen jongeren die wel een vorm van begeleiding zouden willen.

En dat zijn veelal jongeren die in staat zijn om van de ene vriend of familielid naar de andere te hoppen en voor s’avonds dus een bed hebben kunnen vinden.

Maar hoeveel lopen er nog op straat? Men weet het niet, maar de schatting is dat het dubbele aantal niet geregistreerde dakloze jongeren op straat zwerven.

Alle organisaties weten dat er heel veel jongeren zijn die zij niet bereiken, jongeren die ergens zwerven en waar Zaanstad 1 a 2 opvangplekken voor heeft waar ze maximaal 4 nachten per maand kunnen slapen.

Het Fasehuis en Spirit, zij lopen vol en hebben geen doorstroom mogelijkheden.

En wat doen wij als gemeente? De winter staat voor de deur en wij gaan volgend jaar met de corporaties praten! En dat praten lost dat wat op? Dat lijkt mij niet.

Aan de voordeur hebben we het probleem van geen crisis opvang en geen opvang richting begeleiderwoonplekken en aan de achterdeur zijn er geen uitstroom mogelijkheden naar zelfstandige woonruimte. En al zou die te vinden zijn, is het nog de vraag hoeveel begeleiding wij kunnen bieden. Hoe lang laten wij jongeren nog op straat lopen? Ooit was er een crisis opvang in Krommenie. Die moest sluiten want die waren niet professioneel genoeg. Zij boden echter wel bad, bed en brood en nu lopen er vele jongeren rond zonder een dak boven hun hoofd. Het wordt winter en wij kijken volgend jaar wel of er iets op te lossen valt.

Wethouder, ik vraag u om op korte termijn een oplossing te zoeken en weer crisisopvangplekken te creëren. En ik vraag de fracties om een motie die wij hiervoor in zullen dienen te ondersteunen.

Meer lezen?