'Gun werknemers en clienten SMD eindelijk zekerheid'

19 december 2016

'Gun werknemers en clienten SMD eindelijk zekerheid'

De SMD, de Maatschappelijke Dienstverlening in Zaanstad, na nog maar een paar jaar geleden te zijn overnemen door Evean, wordt weer verzelfstandigd. Evean zoekt per januari een nieuwe directeur voor de SMD. Daarmee is de samenwerking mislukt. Een samenwerking waar de SP vragen bij had en die negatieve gevolgen had voor de dienstverlening en voor het personeel.

In Purmerend heeft de lokale welzijnsorganisatie Clup Welzijn de mensen van de SMD in dienst genomen, met respect voor de regeling 'overgang van onderneming'. Zoals het hoort.

De vraag is nu wat er met de Zaanse werknemers van de SMD gaat gebeuren. Uit betrouwbare bron hoorde de SP:

Het zou goed zijn als gemeente net als in Purmerend ook bereid is om de opdracht over te doen met behoud van al het personeel, inclusief alle rechten en plichten. Wat in ieder geval op moet houden is het gedoe met het elke keer schuiven met werkzaamheden en het daaruit voortvloeiende geklooi met werknemers. Het is wel een keer klaar in het Zaanse.

Patrick Zoomermeijer
Fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer: "We horen al jaren slechte verhalen over Evean als werkgever, het lijkt de directie te ontbreken aan het echt hart voor welzijn. Veel werknemers zijn dan nu ook blij om onder het juk bij Evean uit te zijn. Maar ze maken zich ook zorgen om hun toekomst na alle jaren van steeds veranderend beleid en onzekerheid. Daarom gaan we de wethouder vragen om wat er nog nog over is van de SMD in Zaanstad onder te brengen bij een geschikte instelling. Daar moeten dan wel strakke afspraken mee worden gemaakt over de rechten en arbeidsvoorwaarden van werknemers en de contnuïteit van de dienstverlening. Tijd om deze situatie nu eens voor altijd goed te regelen. Voor werknemers en clienten."

Meer lezen?