Participeren? Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral!

9 april 2017

Participeren? Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral!

Evert Hartog
Op 10 november 2016 heeft de SP niet voor de motie Zaanse Bijstand op Maat gestemd, omdat bij deze motie teveel de nadruk lag op het achter de broek zitten van bijstandsgerechtigden om toch maar ergens aan mee te doen. De SP is daarentegen wel positief over de wijze waarop de uitwerking, in de pilot in het kader van de City Deal, heeft plaatsgevonden zoals bleek uit de presentatie op 19 januari en opnieuw bij de presentatie over Schuld- en bewindvoering in het 3D-carré op 30 maart, waarbij, zoals terecht in de motie van vandaag gesteld wordt, de nadruk ligt op hulp aan mensen met schuldenproblemen.

Bijdrage door raadslid Evert Hartog in de raad van 6 april 2017

Dat neemt niet weg dat een motie die is aangenomen moet worden uitgevoerd. Als motie 33 van 10 november 2016 minder nadruk had gelegd op participatie en meer op het oplossen van sociaal economische problemen zoals de schuldenproblematiek en ondersteuning bij zorgvragen, zouden wij voor de motie hebben kunnen stemmen. Immers, mensen gaan pas participeren als zij vrij van stress kunnen leven en hun eigen leven op orde hebben. Het weer op de rails krijgen van de financiële huishouding en de juiste behandeling van een zorgvraag, moeten daarom de eerste prioriteit hebben bij mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Pas als het hoofd weer vrij is van stress, ontstaat er bij mensen ruimte om andere dingen op te pakken, waarmee zij weer verder kunnen komen in het leven.

Wij zijn blij dat motie 33 op deze wijze is ingevuld, en spreken de hoop uit dat het college dat zo blijft doen. Een ander bezwaar dat wij zien bij de motie van vandaag is, dat de SWT’s nu al overbelast zijn. Dat maakt het van des te groter belang dat de juiste prioriteiten worden gesteld. Het oplossen van sociaal economische problemen die participatie in de weg staan, voordat mensen kunnen gaan participeren, is voor ons de juiste prioritering. De vandaag ingediende motie is voor ons overbodig, en wij zullen de motie niet steunen. Wij hopen dat het college en de raad inzien dat het wegnemen van sociaal economische barrières belangrijker is dan de nadruk op participatie voordat deze barrières zijn weggenomen.

Meer lezen?