Geen participatie met dwang, maar een inclusieve samenleving

20 mei 2016

Geen participatie met dwang, maar een inclusieve samenleving

Evert HartogDe participatie startnotitie wil dat iedereen meedoet in Zaanstad. Dat ben ik van harte met het college eens. Helaas is het nog niet gelukt om dat ook voor elkaar te krijgen. Ik ben het ook met het college eens dat iedereen optimaal de mogelijkheid moet hebben om betaald werk te verrichten. In dat opzicht zouden we het eens kunnen zijn over het uitgangspunt dat de prioriteit bij betaald werk ligt. De werkelijkheid laat echter zien dat 30 % van de bijstandsgerechtigden een onoverbrugbare afstand heeft tot de arbeidsmarkt.

Bijdrage door raadslid Evert Hartog in de raadsvergadering van 20 mei 2016

Het heeft voor deze groep geen zin om de prioriteit bij werk te leggen. Voor die groep zijn andere vormen van ondersteuning nodig, maar wel op vrijwillige basis. Als 1/3 positief reageert op een oproep tot participatie en 2/3 niet is actief beleid nodig. Voor de 57 % met een afstand die wel overbrugbaar is zet u in op gedragsverandering.

Dat baart de SP zorgen. Zo lijkt het of de schuld van de werkloosheid bij bijstandsgerechtigden wordt gelegd. In een taaie arbeidsmarkt, waar jong en gezond de norm is, is dat onrealistisch. De voornaamste zorg van deze mensen is dat ze geld te kort komen en daar ondersteuning voor nodig hebben. Die ondersteuning is de laatste jaren fors minder geworden.

En daar zit voor veel mensen het voornaamste probleem. Gaat u met de inzet op gedragsverandering van bijstandsgerechtigden in plaats van systeemverandering aansturen op een vorm van vergaande controle? Hoe houd de gemeente rekening met privacy? (Art 12 UVRM)? Klinkt niet erg menswaardig!

Ruimte voor participatie op vrijwillige basis moeten we creëren met regelarme bijstand. Geen verplichting opleggen maar mensen aanmoedigen het heft in eigen hand te nemen. Ik wijs op de motie regelarme bijstand die wij, samen met GroenLinks op 2 juli 2015 hebben ingediend. Het college zag daar niets in.

Vreemd dat de Laissez faire partij VVD bij alles de overheid wil terugtrekken en achterover wil leunen maar als het om bijstandsgerechtigden gaat moet er dwang en drang plaatsvinden en lijkt de VVD ineens op het sovjet politbureau. Is dat liberaal? Of is dat sociaal-democratisch, PvdA? Ik dacht het niet!

Wij maken ons zorgen om het verplichtende en repressieve karakter van de participatiewet. Wij maken ons zorgen over het risico van uitbuiting van mensen in een zwakke positie door langdurige leerwerktrajecten op te leggen met weinig perspectief en zonder extra inkomen. Als de gedragsverandering er in bestaat dat mensen moeten gaan werken met behoud van uitkering, dan vinden wij elkaar niet.

Niemand wil een half jaar of langer additioneel werk doen. Niemand wil in een carrousel van onbetaalde of slecht baantjes terecht komen. En dat is nu precies wat de Gemeente Zaanstad en dit kabinet doen. Mensen willen zich nuttig voelen met echt werk. En hebben recht op echt loon.(zie Art 23 UVMR) Daar moeten we op inzetten!

Zaanstad doet zijn best, dat geloof ik graag. Visies verschillen dat weet u. Bij de werkgeversbenadering 2.0 wil Zaanstad nieuw werk creëren door constructieve toepassing van SROI. Op het doelgroepenregister kom ik hierna terug. Wat ik wil benoemen is dat SROI nu geen verschil meer mag maken m.b.t. tot etniciteit. Helaas doen werkgevers dat nog wel. Wat gaat Zaanstad doen om discriminatie tegen te gaan? De helft van de bijstandsgerechtigden is in het buitenland geboren! Gaan we alleen het gedrag van die mensen veranderen of moeten we het gedrag van werkgevers veranderen? De vraag stellen is hem beantwoorden! Het wordt niet 1 keer benoemd, maar een buitenlandse naam blijkt een grote handicap te zijn.

Ik vraag aandacht voor mensen met een handicap die niet in het doelgroepenregister blijken te zitten en die worden verdrongen door mensen met een handicap die wel in het doelgroepenregister zitten. Dat moet koste wat het kost worden voorkomen. Tenslotte vraag ik nog aandacht voor de nieuw toegestroomde vluchtelingen. Ook zij wonen in Zaanstad. Tellen zij ook mee? Wat gaan we daaraan doen. Het word wel benoemd, maar verder is er geen idee? Daar moet hard aan getrokken worden!

Laten we er alles aan doen om een inclusieve samenleving te zijn, zonder repressie en dwang!

Meer lezen?