Laat ondernemen liever aan ondernemers over

6 juli 2018

Laat ondernemen liever aan ondernemers over

Roland van BraamDe SP is tegen bemoeienis van de overheid met het bedrijfsleven waar dat niet nodig is. Ondernemen laten wij liever aan de ondernemers over. Dit zou met name de VVD moeten aanspreken. De SP heeft moeite met het idee dat overheidsdwang moet worden ingeschakeld waar winkeliersverenigingen te weinig (vrijwillig) aansluitende winkeliers en andere ondernemers hebben. Eigenlijk botst dit met het principe van vrij ondernemerschap. Dat zou sommige zelfverklaarde ondernemerspartijen in deze raad zorgen moeten baren.

Bijdrage van raadslid Roland van Braam in het Zaans Beraad van 5 juli 2018

Vooral bij kleine startende ondernemers kunnen dergelijke extra heffingen funest zijn voor het voortbestaan van hun bedrijf. Zij zouden beschermd te worden voor een armoedeval veroorzaakt door heffingen van de gemeente.

De SP pleit voor een kwijtscheldingsregeling. Bij zo’n kwijtscheldingsregeling snijdt het mes aan twee kanten: zij beschermt de winkeliers en die zijn op hun beurt eerder bereid zijn in te stemmen met de komst van een BIZ.

Waarom wordt er gekozen BIZ in te stellen tot de Verskade op de Westzijde?

Met name van buiten de ‘A-locaties’ weten wij dat ondernemers er niks in zien. Zij waren bewust geen lid van een vereniging, omdat zij zagen dat die zich vooral richten op bepaalde, vaak grotere ondernemers op populaire locaties.

De SP heeft dan ook twijfels bij dit initiatief. Wij begrijpen dat met name ondernemers Gedempte Gracht en Westzijde tot Stationsstraat dit plan omarmen, maar alles na de Stationsstraat daar zal de behoefte om verplicht deel te nemen aan BIZ lager zijn onder de ondernemers. Is zo'n draagvlakmeting dan wel helemaal eerlijk voor ondernemers die niet op een A-locatie zitten en met veel minder ondernemers zijn, is zo’n een meting dan representatief?

Wij vinden dat twijfelachtig, omdat een grote groep ondernemers die voornamelijk op een A-locatie zitten, de kleinere ondernemers op de Westzijde op kosten jaagt en waarvan sommige het al moeilijk hebben om hun hoofd boven water te houden.

In ieder geval vindt de SP dat het BIZ-gebied kleiner moet en niet verder dan de Stationsstraat.

Meer lezen?