Laat TSN niet vallen!

30 november 2015

Laat TSN niet vallen!

Patrick Zoomermeijer met megafoon
De Zaanse SP maakt zich al lange tijd zorgen om thuiszorgorganisatie TSN. Meerdere keren hebben we aandacht gevraagd voor de onzekere toekomst van TSN, en dan vooral haar klanten en werknemers. Afgelopen mei vroegen we nog aan het college wat het vond van de loonsverlaging bij TSN. Het college antwoordde ontwijkend en gaf de indruk dat het met TSN prima ging. Twee weken terug sprak ik mijn zorgen uit over TSN in mijn slotbeschouwing bij de Zaanse begroting.

En nu heeft de directie van TSN uitstel van betaling gevraagd. De zorgen onder personeel en klanten zijn groot. Met de dure kerst in aantocht en achterstallig loon tegoed vragen thuiszorgmedewerkers zich af hoe voor hun dit jaar eindigt. Het gaat wel om 450 laagbetaalde medewerkers met meest tijdelijke contracten en meer dan 1500 klanten!

De oplossing ligt in Den Haag. Bij Van Rijn. De kille saneerder van de zorg, de PvdA-uitvoerder van VVD-beleid. De SP heeft alternatieven voor de afbraak van de zorg. Voor een zorg die geen markt is, maar een sociale, menselijke zorg. Maar Van Rijn wil tot nu toe niet luisteren.

Of zal hij nu wel moeten, nu de grootste thuiszorgorganisatie op omvallen staat? Daar zou Jeroen Olthof, de verantwoordelijke PvdA-wethouder in Zaanstad, op aan moeten dringen. En thuiszorg niet dramatisch in uren te verminderen en het sociaal contact en de ondersteuning aan hulpbehoevende Zaankanters eruit te snijden. Of is het tijd vpoor drastischer maatregelen, ingrijpen door de lokake overheid, de gemeente, zoals in Pekela? Maar of ons rechtse college dat wil...?

Maar wat JIJ nu kunt doen, naast zoals altijd lid en liefst actief worden bij de SP of een vakbond, is meehelpen om een miljoen handtekeningen voor een goede zorg te verzamelen. We hebben er al 800.000. Hoeveel haal jij er op? Teken jij dit volkspetitionnement ook? Want...

Blijf niet mokkend aan de kant staan, maar stel een daad en toon je moed!