Zo is het leven in het Zaans Praatcafé GGZ

4 februari 2014

Zo is het leven in het Zaans Praatcafé GGZ

Ook hier is gastvrijheid meteen iets dat opvalt. Ik word onmiddellijk opgenomen in de kring van mensen die zeker iets te vertellen hebben. Het is echt verrassend te merken dat bijna iedereen popelt om een mening te geven. Hoewel er veel verschillende onderwerpen boven de tafel zweven blijkt ‘eenzaamheid’ een heet hangijzer.

Door Wim Verhoeven

Het wordt op verschillende manieren benaderd. Iemand wijst erop dat sommigen achter de voordeur blijven omdat het huis als een veilige haven wordt gezien. De
buitenwereld kan vijandig overkomen. Een van de deelnemers maakt een scherpe analyse over de huidige maatschappij : ‘Als je anders bent lig je er al snel uit’.

Door zo’n uitspraak worden we weer geconfronteerd met de steeds hogere eisen die aan mensen worden gesteld. Voldoe je daar niet aan dan maakt dat het leven niet ge-
makkelijker. Als iemand het woord ‘loser’ noemt komen er heftige reacties. Dat is beslist niet het geval, want mensen kunnen er niets aan doen als ze door ziekte of
andere omstandigheden in een bepaalde situatie zitten. Een van de dames vertelt dat zij een man kent die door een ziekte bijna de helft van zijn leefgeld oprookt.

Dan hebben we het hier dus ook weer over geld. De uitspraak ‘het is belangrijk een positieve kijk op het leven te houden’ geeft aan dat er hoop blijft op verbetering.

Het werken op een zorgboerderij wordt door degene die daar verblijft nader toegelicht. ‘Wij verkopen allerlei producten zoals eieren’ De vrouw is enthousiast over wat
zij doet en vertelt hierover vol passie. Duidelijk is dat werk of bezigheden als prettig en noodzakelijk worden gezien. Dagbesteding mag zeker niet verdwijnen! Iedereen vindt het jammer dat er buurthuizen worden gesloten. De contacten met andere mensen zijn nodig. Iemand raakte een baan als huiswerkbegeleider kwijt. De emotie is duidelijk voelbaar. De sociale schade van bezuinigingen kan erg groot zijn!

Het was leuk om kennis te maken met de bezoekers van het café en de eerste inspirerende gedachten aan te horen. Bij het afscheid hoor ik : ‘komt u nog eens terug?’ Dat is dan weer dat kleine zetje dat je verder stuwt en ja ik kom terug!

Gesprek door Wim Verhoeven voor de Koffiekring Zaanstad, een niet-partijgebonden vrijwilligersinitiatief voor mensen die door de maatschappelijke veranderingen worden getroffen. Ook getroffen door bezuinigingen? Mail Wim! verhoevenkoffiekring@tele2.nl

Verder lezen?