Grootste 1 meiviering in decennia

1 mei 2015

Grootste 1 meiviering in decennia

Vrijdag 1 mei waren bijna 10.000 mensen in Amsterdam op de been voor echte banen en voor koopkracht, georganiseerd door de vakbond FNV. Het was hoog tijd dat de vakbond de traditionele 1 meiviering weer ter hand nam en zo in ere herstelde. Waar 1 mei in veel landen een vrije dag is en groots wordt gevierd, is het in Nederland de laatste decennia een betrekkelijk klein fenomeen geweest. Maar niet deze keer: dit was de grootste 1 meidemonstratie in Nederland sinds de val van de muur!

Foto: Patrick Zoomermeijer / www.zaanstreek.sp.nl

De kop van de demonstratie

De SP was vandaag duidelijk aanwezig en zichtbaar bij de demonstratie. Als politieke partij gaf bij monde Emile Roemer zijn steun toe aan de vakbond. Die strijdt voor betere voorwaarden voor haar leden. Deze steun geldt o.a voor de volkspetitie die de bond gaat houden. Ze willen binnen 6 weken 300.000 handtekeningen ophalen. Emile vroeg of alle SP'ers die in de zaal van de RAI aanwezig waren de vakbond mee wil helpen de handtekeningen binnen te halen.

Foto: Patrick Zoomermeijer / www.zaanstreek.sp.nl

Een stoet van anderhalve kilometer!

Honderden SP,ers gaan de vakbond mee helpen in hun strijd. Rond 12.00 uur begon de mars naar Martin Luther
Kingpark waar vertier, spektakel, attracties en muziek door Lange Frans, Playing for Change-band en Shirma Rouse werden verzorgd. Om 15:15 werden de
demonstranten toegesproken door Emile Roemer namens de SP, Bram Ojik namens de (verder niet zichtbare) GroenLinks, en onder luid boegeroep door Lodewijk Asscher van de PvdA, die duidelijk niet welkom was.

Foto: Patrick Zoomermeijer / www.zaanstreek.sp.nl

Een zee van rode vlaggen

Er werd nogopgemerkt dat in 2014 weinig was gestaakt of gedemonstreerd. Gezien de opkomst van vandaag wordt 2015 vast anders! Durf te strijden, durf te winnen!

Foto: Lieke Smits / Roland van Braam / www.zaanstreek.sp.nl

Een deel van de Zaanse delegatie van de SP samen met Emile Roemer: Brigitte, Zehra, Emile, Roland, Patrick, Anna, Evert (niet op de foto: Alie, Ricardo, Vincent) Klik op de foto voor groot formaat

Foto: Patrick Zoomermeijer / www.zaanstreek.sp.nl

Young and United van de FNV - volwassen loon voor volwassen werk!

Foto: Patrick Zoomermeijer / www.zaanstreek.sp.nl

'United the workers will never be defeated!'

Vrijwilligerswerk is waardevol!

DIDF