'Ik ga met de boeren mee en kies voor alternatief 2'

5 maart 2016

'Ik ga met de boeren mee en kies voor alternatief 2'

Meer De SP Zaanstreek en de SP Noord- Holland stonden vandaag op het winkelcentrum bij de Deen en Het Wapen van Assendelft in Assendelft. Wij enquêteerden de winkelende mensen. Ons doel was om de 'gewone' Assendelvers om hun mening te vragen over de verbindingsweg A8-A9.

Foto: Jan van Keulen / www.zaanstreek.sp.nl

Fort bezet tegen verbinding A8-A9

Door Anna de Groot, Statenlid

Er zijn natuurlijk klankbordgroepen. De milieu- organisaties hebben hun mening gegeven. De ondernemers zitten er halsreikend op te wachten, alhoewel ze er geen eurocent voor over hebben. Een paar weken geleden lieten de boeren en LTO weten dat ze verbindingsweg écht niet door de open polder willen. Maar wie vraagt het aan de gewone Zaankanters? Juist... de SP!

De dag was ervoor gemaakt. Na dágen van regen was er eindelijk zon. En niet zomaar zon, nee, een stralende zon! En op het winkelcentrum was het niet zo heel erg druk, maar precies zo druk dat we aan iedereen onze ruime aandacht konden schenken. En dat was nodig. Heel veel gewone Zaankanters uit Assendelft weten namelijk precies nul komma nul over de verbindingsweg, waarover toch binnenkort een besluit genomen wordt.

We hadden een pracht van een kaart van alle alternatieven van deze verbindingsweg, zodat wij aan de mensen duidelijk konden maken wat Provinciale Staten en de gemeenteraden in de nabije toekomst zouden kunnen kiezen. En een setje enquêtevragen die de mensen in het kort door alle voor- en nadelen leidde. De resultaten van de enquête zullen we binnenkort in een rapport vastleggen.

We vroegen de mensen naar hun kennis over de weg. De een wist er meer over dan de ander. Maar er waren toch heel veel mensen met nul kennis. Men verbaasde zich er vaak over dat er zómaar een weg door het kostbare groen zal worden aangelegd. Men verbaasde zich ook over het uiterlijk van de weg, een meter boven het maaiveld, zodat 'ie in elk geval goed zichtbaar is. En tenslotte verbaasde men zich over de kosten, tenminste 150 miljoen. Een terechte opmerking van een meneer was: "Doe dat maar maal drie". Hij had duidelijk de Noord-Zuidlijn, de Fyra en de Betuwelijn in gedachten.

Erik van der Meer, de reporter van Zaanradio, heeft ons nagenoeg de hele middag vergezeld. Hij maakte een reportage, die aanstaande woensdagavond ( 9 maart) op Zaanradio te horen is. Natuurlijk zal ook de reportage op Zaanradio tot een groter bewustzijn bij de Zaankanters leiden. Dat is dringend nodig! Want binnen korte tijd moeten Provinciale Staten en de gemeenteraden stemmen over een onderwerp waar heel veel Zaankanters en nog meer Kennemers bijna niets van weten.

We kregen veel complimenten. De mensen vonden het hartstikke goed dat we het hen kwamen vragen en uitleggen. En de meesten namen er ook ruim tijd voor. De leukste opmerking was van een mevrouw, die aanvankelijk voor alternatief 3 koos, maar nadat wij haar alles uitgelegd hadden zei: "Ik ga met de boeren mee en kies voor alternatief 2".

Meer lezen?