Dankzij initiatief SP zwemles voor arme kinderen

12 november 2016

Dankzij initiatief SP zwemles voor arme kinderen

Dankzij de SP als kartrekker van een motie voor zwemles, die werd omarmd door wethouder Olthof, kunnen kinderen uit arme gezinnen weer zwemles volgen. De SP heeft zich ingezet voor de toegankelijkheid van zwemles sinds het schoolzwemmen werd afgeschaft. Dit is een kleine maar noodzakelijke stap om iedereen de kans te geven om te leren zwemmen.

Hier de bijdrage van raadslid Roland van Braam in de raadsvergadering over de begroting op 10 november 2016:

Ieder jaar wijst de Nederlandse Reddingsbrigade over de afnemende zwemvaardigheid in Nederland. En nemen het aantal ongelukken in Nederland in het water toe.

Er zijn flinke verschillen tussen groepen kinderen. Zo zijn kinderen van migranten en uit lage-inkomensgezinnen veel minder zwemvaardig. Er mag geen onduidelijkheid bestaan rondom zo’n belangrijk onderwerp als zwemvaardigheid van kinderen.

We moeten er alles aan doen om kinderen te leren zwemmen. Daarom komt de SP, samen GroenLinks en ROSA, met een motie om kinderen die in armoede opgroeien dat ze naast lid zijn van een sportvereniging ook zwemles mogen volgen. En in een waterrijke gemeente Zaanstad moeten we als raad daarom motie 18 steunen, want we moeten voorkomen dat er kinderen zonder zwemdiploma opgroeien in Zaanstad. En het is ook gezond voor kinderen om te bewegen en te sporten.

Meer lezen?