'Worden groen en straten in Zaanstad wel onderhouden?'

13 november 2016

'Worden groen en straten in Zaanstad wel onderhouden?'

Roland van BraamIn het televisie programma Radar kon je als bedrijf een warme douche ontvangen als je iets extra goed had gedaan, maar het kon ook een koude douche zijn als je het niet goed doet. Wel, namens de SP willen wij de verantwoordelijk wethouder voor de openbare ruimte en de slechte staat daarvan nomineren voor een koude douche. Een mager zesje is het rapportcijfer van onze inwoners over de openbare ruimte.

Bijdrage van raadslid Roland van Braam in de raadsvergadering over de begroting op 10 november 2016

Hoe kom je toch aan mager zesje? Dat komt omdat de gemeente investeert 'speerpunt' in het Inverdan-gebied, maar alles wat daar buiten valt moet het doen met een doekje voor het bloeden.

Even een willekeurig persoon aan het woord over de staat van de stad. Laten we zeggen een persoon die nooit MAAK.Zaanstad nooit weet te bereiken, maar wel de SP. Een persoon die in Wormerveer woont en vanuit zijn huis in een rolstoel naar het marktplein wil om boodschappen te doen komt daar gewoon niet. Er zijn te veel rommelige en gevaarlijke obstakels waardoor deze man niet veilig over straat kan zonder over het fietspad te moeten of vast te komen zitten met zijn rolstoel achter scheuren en verzakte straatdelen. Een persoon van buiten de Zaanstreek op visite hier maak ik een wandeling mee van de Botenmakersstraat naar de Gedempte Gracht. Hij vroeg zich tijdens de wandeling af of er wel onderhoud wordt uitgevoerd door de gemeente aan de bestrating. Want de tegels liggen scheef of erger zelfs los.

Groenadoptie

De wethouder zei vorige week dat groenadoptie geen bezuinigingsmaatregel is. Wel wethouder toen het beleid omvorming werd ingevoerd , wat betekende dat de gemeente bomen en struiken gaat vervangen door gras en om op onderhoud te besparen. Als je dit niet wilt als buurt dan kan je het adopteren. Wethouder, dat is geen participatie uit vrijblijvendheid het wordt je opgedrongen door ordinaire bezuinigingen.

Daarom vragen wij de raad om motie 27 te steunen. De SP en Groen Links vragen de rekenkamer opdracht te geven om een actueel en duidelijk beeld te krijgen van de kosten om de staat van onderhoud voor heel Zaanstad naar een acceptabel niveau te tillen.

Meer lezen?