'Er zijn honderd alternatieven voor het Cultuurcluster'

2 februari 2017

'Er zijn honderd alternatieven voor het Cultuurcluster'

De SP, ook een tegenstander van het eerste uur, wijst op de steeds verder stijgende kosten. „Het gebouw blijkt nu een kwart duurder te worden. Een kwárt! Ik vind het vreemd dat niemand steigert. Dat de PvdA doet van ’och, dat moet maar’. Echt heel vreemd”, zegt Maikel Kat.

Maikel Kat vindt commerciële alternatieven in brede zin interessant. „Nu de markt zo aantrekt, zijn er daar ook meer mogelijkheden voor.” Ook woningen. „Zaanstad wil toch zo graag woningen bouwen?” Jos Kerkhoven oppert een hotel of congrescentrum. „Daar is veel behoefte aan en dit is een prachtige plek, een AA-locatie op 15 minuten van Amsterdam.”

Maar zou je de culturele instellingen niet teleurstellen, die zich inmiddels hebben ingesteld op het Cultuurcluster? Ook dat moet je niet overdrijven, zeggen de kritische partijen. Maikel Kat: „Het zal even schakelen zijn, maar ze zitten prima waar ze zitten. Stel dat je tegen ze zegt: jullie blijven waar je zit, maar dan krijg je wel extra subsidie. Moet je kijken hoe ze dán reageren….”

Meer lezen?