Cultuurcluster rib uit lijf Zaanstad

16 januari 2017

Cultuurcluster rib uit lijf Zaanstad

Maikel Kat"Cultuurgebouw maakt stadshart helemaal af", dat kopte het persbericht van de gemeente deze week om het harde feit dat het cultuurgebouw 7,7 miljoen extra gaat kosten te verzachten. Nou, het Cultuurgebouw maakt het stadshart helemaal niet af, het is juist een rib uit het lijf van de stad.

Door Maikel Kat, raadslid

Dit is de zoveelste keer dat het cultuurcluster meer geld gaat kosten. En let op mijn woorden, dit zal niet de laatste keer zijn. Denk alleen al maar aan de onrealistische benodigde opbrengst door verkoop van panden zoals de fabriek. Het is natuurlijk ook ontzettend vreemd dat je de armste cultuurverenigingen in het duurste gebouw zet. Dat is vragen om problemen.

Dat geld kun je beter aan de cultuur zelf besteden in plaats van aan een trendy gebouw. Er is ook geen enkel voorbeeld te noemen van een cultuurgebouw dat niet duurder is uitgevallen dan gepland.

De eerste Europese aanbesteding hiervoor in Zaanstad is dus al mislukt. De aannemers vragen meer geld en willen zelf minder risico's en meer risico's bij de gemeente neer leggen. Dit onder de noemer van een aantrekkende markt en dat aannemers alleen maar willen bouwen. Dan moet de gemeente het bestek maar uit gaan werken? Dit lijkt nou juist een zaak van een opdrachtnemer zodat hij ook goed weet wat hij gaat bouwen en daar achter staat.

Na vragen aan de Wethouder of hij geschrokken is van het exorbitant extra bedrag dat nodig is werd zeer kalmpjes gereageerd. Is dit die elite die doordendert ongeacht wat er gebeurd en zijn schouders ophaalt bij wat de inwoners ervan vinden?

Dat het gat op het station ingevuld moet worden is geen discussie. Dat er geen ultra duur cultuurcluster moet komen vindt de SP ook geen discussie. Dat er partijen zijn die daar anders over denken is onbegrijpelijk.

Kunnen die partijen nog steeds met droge ogen de inwoners van Zaanstad aankijken en zeggen: geen probleem 8 miljoen erbij voor een gebouw. En dit terwijl de voedselbanken maar blijven groeien, kinderarmoede nog nooit zo groot is geweest, er nauwelijks betaalbare woningen zijn en de zorg op zijn gat ligt.

Laat op zijn minst de inwoners van Zaanstad zich uitspreken of ze dit wel of niet willen. Geef de inwoners van Zaanstad een kans om zich uit te laten spreken middels een referendum.

Er liggen al genoeg handtekeningen klaar om de gemeenteraad zich hierover uit te laten spreken. Want de raad beslist uiteindelijk of er een referendum mag komen. Dat zijn uw eigen gekozen volksvertegenwoordigers. Als volksvertegenwoordiger moet je luisteren naar de inwoners. En dat is precies wat wij als SP doen. Raadsleden luister en stem voor een referendum van 35 miljoen!

Die beslissing valt 16 februari op het gemeentehuis. Komt allen en laat je horen! Laat dit niet een rib uit het lijf van Zaanstad worden.

Meer lezen?