Eerste stap naar referendum Cultuurcluster gezet

20 januari 2017

Eerste stap naar referendum Cultuurcluster gezet

Gisteren overhandigde Jan de Bruin namens het actiecomité "De Kultuurklutsers" 600 handtekeningen aan burgemeester Vreeman voor een referendum over het dure Cultuurcluster. Het actiecomité, waarin naast de SP en ROSA nog andere oppositiepartijen, veel burgers en vooral Zaanse cultuurliefhebbers bij zijn betrokken, willen dat via een referendum de inwoners van Zaanstad over dit prestigeproject mogen beslissen.

Foto: Patrick Zoomermeijer / www.zaanstreek.sp.nl

Jan de Bruin overhandigd de eerste handtekeningen aan Ruud Vreeman

De handtekeningen die gisteren werden aangeboden zijn de eerste stap om een referendum mogelijk te maken. Nu moet de raad gaan kijken of de kwestie wel geschikt is voor een referendum (de SP vind alvast van wel!), en daarna moeten nog eens 5000 handtekeningen worden overhandigd, voordat er een referendum kan worden georganiseerd. Maar met de handtekeningen gisteren is de eerste stap gezet!

Foto: Jan van Keulen / www.zaanstreek.sp.nl

Overigens zijn er nu al bijna 2500 handtekeningen opgehaald, dus de 5000 die er nodig zijn voor de volgende stap, zullen ook wel lukken! Zo haalden we 1000 handtekeningen in één dag op, vlak bij de plek waar het Cultuurcluster moet komen. Uit de reacties van de mensen en hoe makkelijk ze tekenden bleek dat mensen in Zaanstad vragen om het referendum - het leeft. Dat kunnen het college en de coalitiepartijen toch niet negeren?