Makkelijk praten achteraf zonder bewijs

15 juli 2017

Makkelijk praten achteraf zonder bewijs

Roland van Braam
Vorig jaar heeft Patrick Zoomermeijer al gesteld dat burgemeesterbenoemingen niet meer van deze tijd zijn. En vorige week heeft Evert Hartog zich nog vóór de geheime vergadering waarop de raad haar voorkeur uitsprak voor een burgemeesterskandidaat zich kritisch uitgelaten over het proces daar naar toe. De SP vind nog steeds dat dit meer democratischer kan en moet!

Door Roland van Braam, raadslid

Wij vinden het dan ook spijtig dat nádat de voorkeur door de raad is uitgesproken voor de nieuwe burgemeester afgelopen maandag, we uit de krant moeten vernemen dat twee politieke partijen kennelijk ‘indicaties hadden dat er iets niet goed zat in de benoemingsprocedure’. Harrie van der Laan van POV zei in het Noord-Hollands Dagblad 'dat hij naar aanloop van de beslissende vergadering van maandag al het gevoel dat er iets niet klopte'. Hij zei zelfs: zelfs “het stinkt”. Waarom hebben POV en DZ toen niet meteen aan de bel getrokken en hebben ze tot de volgende dag gewacht en zijn ze pas achteraf lekker makkelijk hun kritiek gaan spuien in de krant?

Ook word nu de suggestie gewekt dat de sollicitatieprocedure in handen was van een linkse meerderheid. De waarheid is dat zowel POV en DZ de kans hebben gehad om deel te nemen in de vertrouwenscommissie, maar beide om persoonlijke redenen deze kans niet hebben benut. Dus niet omdat zij kritiek hadden op het proces (dat hadden ze niet - de SP wel), maar zeker niet omdat ze uitgesloten werden bleven - ze buiten de vertrouwenscommissie. Daar kozen ze zelf voor zonder enige politieke reden.

Sterker nog: wij hebben beide partijen tot maandagavond over de benoemingsprocedure geen enkele kritiek horen geven. En ook niet over de vertrouwenscommissie.

Als ze echt aanwijzingen hadden voor een lek in Zaanstad of een opzet richting een ‘voorgekookte’ kandidaat, dan hadden ze met collega-oppositiepartijen hun bevindingen kunnen delen, alvorens de pers op te zoeken. Op deze manier en zonder concrete aanwijzingen zeggen dat ‘het stinkt’ in de pers zeggen, is onnodig stemmingmakerij!

Laten we de nieuwe burgemeester gewoon een kans geven.

Meer lezen?